6ο Γυμνάσιο Σερρών - Εργαστήρια

 
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

(Πρόγραμμα Αγωγή Υγείας)
Η εργασία αυτή έγινε απο τους παρακάτω μαθητές:

Αγαπίου Ευαγγελία, Αλεξίου Μαγδαληνή, Αντωνιάδης Αντώνης, Αυγερινού Χρυσάνθη, Βούρκου Κυριακή, Γεωργιτζίκης Ιωάννης, Γιαννούδη Σωτηρία, Γενίσοβα Σύλβια, Γκίρμπα ¶ννα, Γρηγοράκης Απόστολος, Δικαίου Χρυσάνθη, Ζαφειράκη Αργυρή, Ηλιοπούλου Αθανασία, Θεμελίδου Αικατερίνη, Καρατζίβα Γεωργία, Κοτζάογλου Χρυσούλα, Κρεωνίδου Γεωργία, Κυριαζή Παρασκευή.
Την επιμέλεια και τον συντονισμό της εργασίας είχε

η καθηγήτρια του 6ου Γυμνασίου:
Στέλλα Νικήσιανλη

ΠΡΟΛΟΓΟΣ
     Ο Ελεύθερος Χρόνος των νέων ήταν το θέμα που απασχόλησε μια ομάδα παιδιών του 6ου Γυμνασίου στα πλαίσια του προγράμματος ‘Αγωγή Υγείας’.
     Ο Ελεύθερος Χρόνος είναι ένα από τα προβλήματα των ανεπτυγμένων κοινωνιών.
     Το θέμα απασχολούσε τον άνθρωπο από την αρχαιότητα και τον ονόμαζαν ‘σχόλη’.
     Πολύ έντονο παρουσιάζεται το πρόβλημα στη σημερινή βιομηχανική εποχή, που ο κάθε άνθρωπος αισθάνεται σωματικά και ψυχικά καταπονημένος.
     Επειδή ο Ελεύθερος Χρόνος δεν αξιοποιείται σωστά πάντοτε, αυτό δημιουργεί πολλά ψυχολογικά και κοινωνικά προβλήματα.

Στόχοι του Προγράμματος
 Να γνωρίσουν τα παιδιά τον Ελεύθερο Χρόνο σαν βιολογική και ψυχολογική ανάγκη του ανθρώπου.
 Να γνωρίσουν τα παιδιά την σωστή αξιοποίηση του Ελεύθερου Χρόνου αφού ‘Η τύχη του ανθρώπου αποφασίζεται τις ώρες της ανάπαυσής του, από τον τρόπο με τον οποίο διαθέτει τις ελεύθερες ώρες του’ (Hoderlin).
 Να γνωρίσουν τους χώρους, τομείς της πόλης που μπορούν να αξιοποιήσουν.
 Να γνωρίσουν τις δραστηριότητες που μπορούν να αναπτύξουν.
 Να γνωρίσουν τις χαρές και ικανοποιήσεις που μπορούν να ζήσουν δημιουργώντας, αφού όπως λέει Κων/νος Λαλαούνης ‘Σκουριάζει ο άνθρωπος από έλλειψη απασχόλησης, δραστηριοτήτων και οι νέοι καταλήγουν σε αντικοινωνικές πράξεις’, ‘σκοτώνουν το χρόνο’, και κατά τον Πωλ Κλωντέλ ‘Όποιος σκοτώνει τον καιρό του, σκοτώνει αυτή τη ζωή του’.
 Να γνωρίσουν ότι η όλη εργασία θα δώσει ευκαιρίες και συνεργασίες προς όφελος προσωπικό και του κοινωνικού συνόλου.

Μέθοδοι Προσέγγισης και Μελέτης του Ελεύθερο Χρόνο
Η ομάδα μελέτησε την έννοια Ελεύθερος Χρόνος από πληροφορίες, κείμενα, συζητήσεις ανταλλάσσοντας εμπειρίες με συμμαθητές.
     Στη συνέχεια χωρίστηκε σε υποομάδες .
1η Ομάδα:  Συλλογής πληροφοριών, εντύπων
2η Ομάδα:  Σύνταξης Ερωτηματολογίου
3η Ομάδα:  Δημοσιογραφίας (Συνεντεύξεων)
4η Ομάδα:  Επεξεργασίας Στατιστικών Στοιχείων
5η Ομάδα:  Καλλιτεχνίας
     Το υλικό που συγκεντρώθηκε ήταν από συμπληρωμένα ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν οι συμμαθητές τους, από στήλες βιβλίων, περιοδικών, από φωτογραφίες, επίσης από φορείς του τόπου μας που επισκέφτηκαν οι ομάδες παιδιών όπως: Δήμος Σερρών, ΔΕΠΚΑ, Σύλλογος Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών, Υπεύθυνο Αθλητισμού Δήμου Σερρών, Εκκλησία, τους οποίους και ευχαριστούμε πολύ για την πρόθυμη συνεργασία τους. Ευχαριστούμε και την Κα Σοφία Ευθυμιάδου, υπεύθυνο του Προγράμματος ‘Αγωγή Υγείας’ στα σχολεία για την πρόθυμη πάντοτε προσφορά βοηθείας και συνεργασίας.

Η συντονίστρια του Προγράμματος
Νικήσιανλη Στέλλα
Καθηγήτρια - Φυσικός


ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
     Ελεύθερος Χρόνος: είναι ο αυτοδιαθέσιμος, προσωπικός, χωρίς υποχρεώσεις χρόνος μετά τις υποχρεώσεις.
     Ο Καθηγητής J. Pumazedier θεωρεί τον Ελεύθερο Χρόνο σαν ένα σύνολο απασχολήσεων στις οποίες μπορεί να επιδίδεται το άτομο με τη θέλησή του, είτε για να αναπαύεται, είτε για να διασκεδάζει, είτε για να ενημερώνεται, να μορφώνεται, να συμμετέχει στις κοινωνικές εκδηλώσεις, να δημιουργεί, ύστερα από την απαλλαγή από τις υποχρεώσεις του (μαθητής, εργάτης, επιστήμονας, οικογενειάρχης).

Ιστορική Αναδρομή:
     Η ποσότητα αλλά και η ποιότητα του Ελεύθερου Χρόνου είναι συνάρτηση του πολιτισμικού επιπέδου, της ποιότητας ζωής κάθε εποχής.
     Αρχαία Αθήνα: Έντονα αρνητική η στάση απέναντι στη δουλειά που ταιριάζει μόνο στους δούλους. Ο ελεύθερος πολίτης έπρεπε να ασχολείται με την άθληση του σώματος, το στοχασμό, το λόγο, την τέχνη, την πολιτική ζωή, τις σπουδές.
     Κατά τον φιλόσοφο Αριστοτέλη: ‘Ελεύθερος Χρόνος δεν είναι το τέλος της δουλειάς. Αντίθετα η δουλειά είναι το τέλος του Ελεύθερου Χρόνο. Αυτός πρέπει να αφιερώνεται στην τέχνη, την επιστήμη και, κατά προτίμηση, στη φιλοσοφία.’
     Αρχαία Ρώμη: Τιμημένα τα επαγγέλματα που χαρακτηρίζονται ως ‘ελεύθερες τέχνες’, αλλά και λουκούλλεια γεύματα, θεάματα για την εκτόνωση του ανθρώπου.
     Τον 18ο αιώνα οι ώρες εργασίας είναι περί τις 80.
     Το εργατικό κίνημα που ξεκινά την Πρωτομαγιά του 1886 επιτυγχάνει: Οκτώ ώρες δουλειάς. Οκτώ ώρες ανάπαυσης. Οκτώ ώρες Ελεύθερος Χρόνος.
     Σήμερα κατά τη νομοθεσία έχουμε 35 ώρες εβδομαδιαίως, πενθήμερο, αργία Σαββάτου, κατοχύρωση της άδειας των υπαλλήλων με αποδοχές.
     Η σύγχρονη εποχή, βιομηχανική εποχή, έχει διαμορφώσει για τον άνθρωπο νέες συνθήκες ζωής λόγω της τεχνολογικής εξέλιξης. Η βιομηχανοποίηση και ο αυτοματισμός ξεκούρασαν τον άνθρωπο και δημιούργησαν συνθήκες για περισσότερο ελεύθερο χρόνο. Ενώ ο σύγχρονος άνθρωπος έχει περισσότερο ελεύθερο χρόνο, διαμαρτύρεται για έλλειψη ελεύθερου χρόνου.
     Αισθάνεται ότι ο Ελεύθερος Χρόνος του λείπει και ότι σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη εποχή του είναι απαραίτητος.

ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟΣ Ο ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ - ΑΙΤΙΑ
Η εντατικοποίηση της εργασίας και ο γρήγορος ρυθμός της ζωής.
Το άγχος, η ανία και η μοναξιά του σύγχρονου άνθρωπου.
Η μόλυνση του περιβάλλοντος που κλονίζει την υγεία του ανθρώπου.
Οι ανθυγιεινές συνθήκες εργασίας αλλά και διαμονής (τα τσιμεντένια μεγαθήρια) μακριά από την υγιεινή και φυσική ζωή.
Η αδυναμία ανάπτυξης των διαπροσωπικών σχέσεων.
Η δυσκολία συμμετοχής στα Κοινά θέματα - προβλήματα.
Η γενικότερη ανάγκη του ανθρώπου για εκτόνωση, ξεκούραση και ψυχαγωγία, αλλά και για άθληση και απόλαυση της φύσεως.
     Αν η χαλάρωση αποτελεί βασική βιολογική ανάγκη του ώριμου ανθρώπου για την ισορροπία και τόνωση του ψυχοσωματικού του οργανισμού, αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία ‘για τα παιδιά’ τα οποία υπερβολικά κουράζονται από τα διάφορα μαθήματα, φροντιστήρια.....
     Αυτό το κουρασμένο παιδί πρέπει να έχει πολλές δυνατότητες και ευκαιρίες που θα του επιτρέψουν να καλλιεργήσει σωστά την ατομικότητά του, τον χαρακτήρα του για να γίνει ελεύθερος και δημιουργικός.

ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΧΙ ΚΑΛΗ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
     Ο Ελεύθερος Χρόνος είναι βασικό δικαίωμα του κάθε ανθρώπου και μάλιστα του παιδιού.
     Σήμερα κάποιοι νέοι παραπονιούνται ότι τους λείπει ο Ελεύθερος Χρόνος και κάποιοι άλλοι δηλώνουν ότι έχουν στη διάθεσή τους αρκετό Ελεύθερο Χρόνο και μπορούν να προσφέρουν στον εαυτό τους ξεκούραση, διασκέδαση, ψυχαγωγία, δημιουργία.
     Πολλοί δεν κατάλαβαν την αξία της σωστής χρήσης του Ελεύθερου Χρόνου και τον σπαταλάν άσκοπα. Αγνοούν αυτό που λέει ο Hoderlin ‘Η τύχη του ανθρώπου αποφασίζεται τις ώρες της ανάπαυσης, και από τον τρόπο με τον οποίο διαθέτει τις ελεύθερες ώρες του’ και συχνάζουν πολλές ώρες σε καφετέριες, μπαρ και σε κέντρα αμφιβόλου ποιότητας. Στους χώρους αυτούς παίζουν χαρτιά και τυχερά παιχνίδια, πίνουν οινοπνευματώδη ποτά, πράξεις που δεν ταιριάζουν στην ηλικία τους και όλα αυτά επηρεάζουν αρνητικά την προσωπικότητά τους και τον χαρακτήρα τους.
     ¶λλοι πάλι νέοι περνούν τον Ελεύθερο Χρόνο τους βλέποντας τηλεόραση. Παρακολουθούν ότι προβάλλεται χωρίς να το κρίνουν. Συνήθως δεν επιλέγουν εκπομπές που βοηθούν ν’ αποκτήσουν περισσότερες γνώσεις, αλλά προτιμούν θεάματα χαμηλής ποιότητας. Μεγαλώνουν με λανθασμένα πρότυπα.
     Η προσωπικότητά τους δεν καλλιεργείται και δεν αναπτύσσεται αρμονικά. Περνούν πολλές φορές την ώρα τους άσκοπα χωρίς να κάνουν κάτι δημιουργικό για τον εαυτό τους και τους άλλους.

ΘΕΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΑΠΟ
Α) ΣΩΣΤΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΡΟΠΩΝ ΚΑΙ ΜΕΣΩΝ
Β) ΚΑΛΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
     Ο Ελεύθερος Χρόνος αξιοποιείται δημιουργικά όταν:
     1.  Ο άνθρωπος ηρεμεί ψυχικά, γιατί απαλλάσσεται έστω και προσωρινά από το άγχος και την πλήξη που προκαλεί ο γρήγορος ρυθμός της ζωής.
     2.  Όταν μετά από μια διασκέδαση, ψυχαγωγία αισθάνεται ειρηνικός, χαρούμενος, ευχαριστημένος από τους άλλους, καλός μέσα του, αισθάνεται πιο άνθρωπος.
     3.  Όταν καλλιεργείται πνευματικά, ψυχικά και ηθικά (ανάγνωση βιβλίων, περιοδικών που του αφήνουν μέσα του ωραία αισθήματα και συναισθήματα και τον ωθούν σε πράξεις ανώτερες ηθικά).
     Όταν παρακολουθεί διαλέξεις με επιστημονικά, κοινωνικά, ανθρωπιστικά θέματα και διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντές του που τον κατευθύνουν σε ζωή προόδου και δημιουργίας.
     Όταν κάνει επισκέψεις σε μουσεία, μνημεία ιστορικά, τόπους ιερούς.
     4.  Όταν επικοινωνεί με τους άλλους, βελτιώνει τις διαπροσωπικές του σχέσεις (φιλικές αναστροφές, κοινωνικές επαφές) νιώθει τη χαρά της προσωπικής αξίας και της ανθρώπινης επικοινωνίας.
     5.  Αναπτύσσει φυσικές δραστηριότητες (περίπατος, αθλητισμός, στίβος, κολύμβηση, γυμναστική, ομαδικά αθλήματα, χόμπι κλπ.) και εξασφαλίζει ψυχική ηρεμία και σωματική υγεία, αξιοποιεί τις ιδιαίτερες ικανότητες του, εκτονώνεται, ψυχαγωγείται, αποκτά αισιοδοξία, αυτοπεποίθηση, αυτοκυριαρχία και νοιώθει τη χαρά της άμιλλας.
     6.  Με τις εκδρομές και τους περιπάτους απομακρύνεται από τα καθημερινά προβλήματα, έρχεται σε επαφή με την φύση, γνωρίζει άλλους ανθρώπους, τις συνθήκες των άλλων, τα ήθη και έθιμά τους, την ιστορία τους.
     7.  Ασχολείται με τα Κοινωνικά θέματα. Συμμετέχει, δίνει λύσεις στον ανθρώπινο πόνο και την αγωνία.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ Κ. ΙΛΑΝΙΔΗ
     Είναι ενδιαφέρον το θέμα που εξετάζετε και θα ήθελα ν’ ασχοληθούμε λίγο περισσότερο με τον Αθλητισμό σαν Κράτος και σαν Πόλη (μιλάμε για τις Σέρρες). Είπατε για την προσφορά του αθλητισμού στη σωματική ανάπτυξη του παιδιού, Τεράστια! Μην ξεχνάμε το των Αρχαίων ‘νους υγιής εν σώματι υγιή’.
     Και όταν το σώμα γυμνάζεται σωστά εφοδιάζεται με ψυχικά εφόδια που είναι απαραίτητα για τον νέο, για τη διαμόρφωση του χαρακτήρα του, που θα πρέπει να είναι ανθεκτικός μέσα σ’ όλα τα προβλήματα που η σύγχρονη κοινωνία μας παρουσιάζει. Η εκγύμναση δεν αναφέρεται μόνο στην παιδική ηλικία αλλά και στον έφηβο και στον ώριμο και στην τρίτη ηλικία και στον άνδρα και στη γυναίκα.
     Τώρα το συζητούμε για σας τα παιδιά, τους εφήβους, τους νέους.
     Με την άθληση θα βοηθήσω το σώμα μου ώστε να αναπτυχθεί αρμονικά και να μην έχει προβλήματα υγείας αργότερα. Με τον Αθλητισμό και συμμετέχοντας στα διάφορα παιχνίδια δημιουργώ μια φιλοσοφία, ένα τρόπο σκέψης και συγκέντρωσης μέσα από την ευγενική άμιλλα, μέσα από το να κερδίσει ο καλύτερος και μέσα από το να σεβαστώ τον αντίπαλο θα μάθω να σέβομαι τον Προπονητή ή τον Δάσκαλο, όπως και στο Σχολείο, φυσικά, πρέπει να σέβεσαι τον Καθηγητή, τον Διευθυντή...
     Όταν μάθεις να χάνεις θα μάθεις και να κερδίζεις. Αν δε μάθω να χάνω δε θα μάθω να κερδίζω ποτέ. Κι αυτό στη συνέχεια θα σας βοηθήσει στη ζωή σας.
     Ακόμη με τον Αθλητισμό αποφεύγουν οι νέοι κάποιες κακές βλαβερές και επιζήμιες συνήθειες αφού αναγκάζονται να μην καπνίζουν, να μην κάνουν καταχρήσεις, να κοιμούνται νωρίς. Βομβαρδίζεστε καθημερινά με πάρα πολλά μηνύματα μέσα από τις τηλεοράσεις, περιοδικά, εφημερίδες, μέσα από τη μουσική που ακούτε, ώστε πολλές φορές να οδηγείστε σε λανθασμένα μονοπάτια. Ακόμη ο Αθλητισμός είναι μια καταπληκτική διέξοδος στα σύγχρονα προβλήματα της νεολαίας. Η γυμναστική θα σας αποτρέψει από πολλά κακά, το να πάτε σε μια καφετέρια που ο χώρος είναι ανθυγιεινός, να πάτε στα ηλεκτρονικά.... να χάσετε τον ελεύθερο χρόνο σας, να κουρασθείτε και να κινδυνέψετε..
     Βέβαια η νοοτροπία γύρω μας και των γονέων σας είναι να μάθετε όσο γίνεται πιο πολλά πράγματα. Όχι μια και δυο, αλλά τρεις ξένες γλώσσες και όργανο και κομπιούτερ και ο αθλητισμός μένει τελευταίος.
     Για μένα όμως θα πρέπει να είναι από τα πρώτα που θα βάζει κάθε οικογένεια για τα μέλη της.
     Με ρωτήσατε για τις ευκαιρίες που προσφέρει η πόλη μας στον Αθλητισμό, δεν είναι και οι καλύτερες κυρίως για τους νέους. Γίνεται προσπάθεια να οργανωθούμε καλύτερα.
     Ο Δήμος Σερρών, η ΔΕΠΚΑ έχει αθλητικό τμήμα και έχει αναπτύξει πολύ σημαντική δραστηριότητα γύρω από τον Αθλητισμό σε όλες τις ηλικίες, θεωρείται από τα καλύτερα στην Ελλάδα.
     Θα αναφέρω μερικά από αυτά που σας ενδιαφέρουν, που είναι για παιδιά.
     Για μικρά παιδιά, κοριτσάκια κυρίως, μπαλέτο, μοντέρνο χορό, κλασσικό χορό, γυμναστική, σουηδική Aerobic (αεροβική γυμναστική), τμήματα παραδοσιακών χορών, τμήματα μπάσκετ στα περιφερειακά πολιτιστικά κέντρα (Κηφισιά, Ομόνοια, Σφαγεία, κλπ) για μικρά παιδιά και κάνουν και ορισμένες εκδηλώσεις όπως το τουρνουά μπάσκετ ή το camp μπάσκετ. Επίσης το καλοκαίρι έχουν το πρόγραμμα ‘Παιδί και θάλασσα’ που γίνεται στο Κολυμβητήριο για παιδιά που θέλουν να μάθουν κολύμπι. Γιατί, ενώ η πατρίδα μας είναι από τις πρώτες Βαλκανικές και Ευρωπαϊκές χώρες που βρέχονται σε τόσο μεγάλη έκταση από τη θάλασσα, είμαστε οι πρώτοι στον κόσμο σε πνιγμούς κάθε καλοκαίρι.
     Επίσης πρόγραμμα για παιδιά 4-18 ετών όπως ο Γύρος Σερρών που είναι καθαρά αγώνας συμμετοχής. Είτε πρώτος είτε τελευταίος, όλοι παίρνουν δίπλωμα συμμετοχής. Δεν υπάρχουν νικητές ή χαμένοι. Ο Γύρος γίνεται με κάποιο μήνυμα, ξεχωριστό για κάθε χρονιά. Το φετινό είναι ‘Ναι στον Αθλητισμό, Ναι στη Ζωή’.
Θα πρέπει όμως να πω και για τα αθλήματα που καλλιεργούνται σε επίπεδο παιδιού από τοπικά σωματεία (σωματεία του Κολυμβητηρίου, του κλειστού γυμναστηρίου, του σταδίου, ποδοσφαιρικά, παλαιστικά σωματεία κλπ.).

ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ  (ΔΕΠΚΑ)
     Η κυρία πρόεδρος της ΔΕΠΚΑ στην ερώτηση τι προσφέρει η ΔΕΠΚΑ για τον ελεύθερο χρόνο των νέων έδωσε αρκετές πληροφορίες.
1.  Βασική φροντίδα της η οργάνωση της δανειστικής βιβλιοθήκης στον τέταρτο όροφο του κτιρίου με αρκετά μεγάλο αριθμό βιβλίων, λογοτεχνικά, επιστημονικά, εγκυκλοπαίδειες κλπ. και με διάθεση αίθουσας με ωραία θέα που λειτουργεί ως Αναγνωστήριο τις εργάσιμες ημέρες.
2.  Μουσική Σχολή αναγνωρισμένη από το Υπουργείο με χορήγηση τίτλου στους μαθητές της μετά το πέρας των μαθημάτων και την εκμάθηση οργάνου.
3.  Εργαστήρι Κεραμικής Τέχνης
4.  Εργαστήρι Ζωγραφικής (εικαστικό εργαστήριο)
5.  Αθλητικό τμήμα
     H ΔΕΠΚΑ, είπε, παράγει πολιτισμό, για παράδειγμα φέρνοντας κάποια χορευτικά συγκροτήματα για να προσφέρει σωστή διασκέδαση στους Σερραίους και για να μην χάσουμε τις παραδόσεις μας. Όταν φέρνει μουσικά συγκροτήματα έχει ως σκοπό να δείξει στον νέο τη σωστή μουσική και όχι αυτή που ακούμε στις καφετέριες...
     Κατά διαστήματα οργανώνει κάποια προγράμματα στα οποία συμμετέχουν τα παιδιά για να αυξήσουν τις γνώσεις τους, να γνωρίσουν τις δεξιότητες τους και να δημιουργήσουν.
Φέτος είχε σαν θέμα τον ‘Αρκτούρο’, ένα πρόγραμμα που αποβλέπει στην διάσωση της Μαύρης Αρκούδας που υπάρχει και στην περιοχή των Σερρών.
     Πέρυσι τα παιδιά ασχολήθηκαν με το Νερό. Τις χρήσεις, ιδιότητες, γιατί είναι απαραίτητο και τις συνέπειες αν δεν υπήρχε. Επισκέφθηκαν τα παιδιά και τον Υγροβιότοπο της Κερκίνης. Επίσης ασχολήθηκαν με την Ιστορία της Γραφής ξεκινώντας από την κατασκευή του χαρτιού...

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΙΛΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ
     Ο κ. Δώδος, αντιπρόεδρος του Συλλόγου, κατά τη συνέντευξη με τα παιδιά μεταξύ των άλλων τόνισε το ρόλο που παίζει στη ζωή του ανθρώπου η γνώση, η αξιοποίηση των δυνατοτήτων του, η ικανοποίηση για το ότι μόνος δημιούργησε και το χαίρεται και όχι ως παθητικός δέκτης προγραμμάτων ή αφήνοντας τον χρόνο του να περνά μέσα σε χώρους και κέντρα ανεξέλεγκτα. Γι’ αυτό και ο Σύλλογος οργανώνει Λογοτεχνικές βραδιές, Λογοτεχνικούς διαγωνισμούς ανά διετία για νέους μέχρι 20 ετών και εκτός από το πλήθος των Μουσικών Εκδηλώσεων που οργανώνει, βρίσκεται σε λειτουργία:
     Το Ωδείο με επίλεκτους Καθηγητές από το Κρατικό Ωδείο Θεσ/νίκης για νέους. Επίσης για παιδιά η Καλλιέργεια της Παραδοσιακής Μουσικής με επιμέλεια του τμήματος Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Θεσ/νίκης. Και για παιδιά της προσχολικής ηλικίας τμήμα προπαιδείας στη Μουσική όπου μέσα από το παιχνίδι μπαίνουν στο πνεύμα της Μουσικής.

ΕΚΚΛΗΣΙΑ
     Ο Εκπρόσωπος της Ιεράς Μητρόπολης Σερρών είπε ότι εκτός από την Λειτουργική ζωή που προσφέρει η εκκλησία με λατρευτικές ευκαιρίες (Θεία Λειτουργία, Εσπερινός, Παρακλήσεις) δημιουργεί ευκαιρίες και διαθέτει χώρους που μπορούν οι νέοι να περνούν τον ελεύθερό τους χρόνο ευχάριστα, ωφέλιμα και εποικοδομητικά.
     Λειτουργούν Κέντρα Νεότητας εξοπλισμένα με μουσικά όργανα, παιχνίδια, κομπιούτερ που μπορούν οι νέοι να απασχολούνται.
     Οργανώνοντας τα παιδιά εθνικές και θρησκευτικές εορτές ή εκδρομές και περιπάτους και κατασκηνώσεις.      Συζητώντας μεταξύ τους διάφορα θέματα που τους απασχολούν (κοινωνικά, επιστημονικά, πρακτικής ζωής).
     Λειτουργούν και Σχολές Βυζαντινής Μουσικής, Αγιογραφίας, Μουσικό Εργαστήρι.
 

ΤΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ Η ΠΟΛΗ ΜΑΣ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
     Ελεύθερος χρόνος είναι ο χρόνος που έχουμε στη διάθεσή μας για να ξεκουραστούμε και να ασχοληθούμε με κάτι άλλο που μας αρέσει και μας κοινωνικοποιεί ψυχικά και σωματικά, που να μην έχει σχέση με την καθημερινή μας εργασία.
     Η σωστή αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου είναι το πιο σπουδαίο θέμα σ’ αυτόν τον τομέα.
     Οι περισσότεροι νέοι ξοδεύουν άσκοπα το ελεύθερο χρόνο τους πηγαίνοντας σε καφετέριες με την συντροφιά τους και πιάνοντας συζητήσεις οι οποίες χωρίς να το καταλαβαίνουν τους βλάπτουν πνευματικά και εκτός αυτού δεν έχουν κανένα όφελος όχι μόνο από τις συζητήσεις αυτές αλλά και από τον ίδιο το περιβάλλον που πηγαίνουν για να περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους.
     Η πόλη μας δίνει πολλές ευκαιρίες στους νέους για την αξιοποίηση του χρόνου τους. Ακόμη και τις ημέρες που τα παιδιά έχουν σχολείο (Δευτέρα έως Παρασκευή) και έχουν κάποιο κενό μέσα σ’ αυτό το διάστημα μπορούν να πηγαίνουν στο Εθνικό Στάδιο για να αθληθούν στα αγωνίσματα που τους ενδιαφέρουν έχοντας δωρεάν απασχόληση.
     Στο Εθνικό Στάδιο υπάρχουν δυο σύλλογοι, ο ΓΣ-Σέρρες ’93 και ο ΟΦΚΑ. Σε αυτούς τους συλλόγους τα παιδιά μπορούν να ασχοληθούν με το άλμα σε μήκος, άλμα σε ύψος, άλμα επί κοντό, σφαιροβολία, σφυροβολία, ακοντισμός, δισκοβολία, εμπόδια, ταχύτητα, αντοχή.
     Στο Γυμναστήριο των ΤΕΦΑΑ υπάρχει ομάδα βόλεϊ με ένα μικρό ποσό πληρωμής των τριών χιλιάδων. (ΣΙΡΙΣ, ΠΑΝΣΕΡΡΑΪΚΟΣ, ΑΟΣ, κλπ)
     Στο κολυμβητήριο υπάρχουν επίσης ομάδες μπάσκετ επί πληρωμή όπως ΑΟΣ, ΑΕΣ, ΙΚΑΡΟΙ.
     Στο Εθνικό Κολυμβητήριο Σερρών υπάρχουν δύο ομάδες κολύμβησης, Πανσερραϊκός και ΚΟΣ. Στην ομάδα του Πανσερραϊκού υπάρχουν τμήματα πόλο και κλασσικής κολύμβησης. Τέλος υπάρχει τμήμα τένις.
 

Το εσωτερικό του
Κολυμβητήριου
     Εκτός από τον αθλητισμό υπάρχουν τμήματα Βυζαντινής και Κλασσικής Μουσικής, Αγιογραφίας και Σχεδίου. Υπάρχουν τα τμήματα της ΔΕΠΚΑ όπως Βιβλιοθήκης, Πληροφορικής, Εικαστικό Εργαστήρι, Τμήμα Χορού, Κεραμικής κλπ. Τέλος υπάρχουν διάφοροι Σύλλογοι στους οποίους έχουν τη δυνατότητα οι νέοι να μάθουν δημοτικούς χορούς (Λύκειο Ελληνίδων, Ποντίων, Μικρασιατών, Κρητών, κλπ).
     Τα Σαββατοκύριακα οι νέοι μπορούν να πηγαίνουν στα Κατηχητικά Σχολεία της Εκκλησίας και στις Χριστιανικές Ομάδες να παρακολουθούν διάφορα θέματα, να συζητούν ζητήματα που τους απασχολούν, να παίζουν διάφορα παιχνίδια, ν’ ασχολούνται με ηλεκτρονικούς υπολογιστές, να οργανώνουν εκδρομές και περιπάτους και ψυχαγωγίες και να χαίρονται την ευχάριστη, φιλική ατμόσφαιρα.
     Οι ασχολίες που προσφέρει η πόλη μας για τους νέους για τη σωστή αξιοποίηση του χρόνου τους είναι πάρα πολλές, ώστε να μπορούν να επιλέξουν μέσα από το πλήθος εκείνη που τους ενδιαφέρει και θα τους ωφελεί.
 

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕ Η ΟΜΑΔΑ ΑΠΟ 161 ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΠΟΥ ΕΔΩΣΕ ΣΕ ΣΥΜΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ
Ερώτηση  1η:   Έχεις ελεύθερο χρόνο; Ναι: 137 Όχι: 24
Ερώτηση 2η: Θεωρείς ελεύθερο τον χρόνο σου που διαθέτεις όταν συμμετέχεις σε συγκροτήματα (χορευτικά, χορωδιακά, Κέντρα Νεότητας, Πνευματικά Κέντρα);        Nαι: 104 Όχι: 48
Ερώτηση  3η:   Σημείωσε εκτός από τα μαθήματά σου στο σχολείο πού αλλού και σε τι διαθέτεις τον χρόνο σου.
 Αγγλικά: 72
Γαλλικά: 34
Γερμανικά: 10
Αθλητικές δραστηριότητες: 93
Κομπιούτερ: 15
Κατηχητικό: 5
Χορός: 22
Μουσική: 33
Διάβασμα: 29
Τηλεόραση: 59
Παιχνίδι: 10
Ζωγραφική: 3
Κεραμική: 1
Βόλτες: 10
Αλληλογραφία: 1
Ύπνος: 2
 Ερώτηση 4η: Ποια Κέντρα Νεότητας, Συγκροτήματα, Εργαστήρια (Ζωγραφικής, Κεραμικής,.....) για νέους γνωρίζεις;
 ΔΕΠΚΑ: 54
Λύκειο Ελληνίδων: 46
Κολυμβητήριο: 7
Σύλλογος Ποδοσφαίρου: 6
Ωδείο: 15
Σύλλογος Μπάσκετ: 28
Καράτε: 4
Σύλλογοι Χορού: 12
Εργαστήρι Κεραμικής: 6
Εργαστήρι Ζωγραφικής: 11
Χορωδία: 2
Δημοτική Βιβλιοθήκη: 16
Κέντρα Νεότητας: 3
Θέατρο: 1
Πνευματικά Κέντρα: 10
Εργαστήρι Κεντήματος: 1
Μουσικό Εργαστήρι: 2
Γυμναστήρια: 6
Εργαστήριο Πληροφορικής: 2
Στάδιο: 2
Σκάκι:2
Εντευκτήριο: 18
Σύλλογος Αντισφαίρισης: 2
Δε γνωρίζω τίποτα: 3
Δεν απάντησαν: 3
 Ερώτηση 5η: Από την ερώτηση 4 σε ποια συμμετέχεις;
 Καράτε: 3
Στάδιο: 1
Λύκειο Ελληνίδων: 8
Σύλλογος Λαϊλιά: 6
Εντευκτήριο: 8
Σκάκι: 1
Βιβλιοθήκη: 14
Γυμναστήριο: 2
Ποδόσφαιρο: 6
Ωδείο: 7
Μουσικό Εργαστήρι: 4
Κολυμβητήριο: 1
Σύλλογος Αντισφαίρισης: 1
ΔΕΠΚΑ (γενικά): 5
Σύλλογος Μπάσκετ: 10
Εργαστήρι Πληροφορικής: 3
Επιμελητήριο: 3
Πνευματικό Κέντρο: 2
Εργαστήριο Κεραμικής: 2
Σύλλογος Ski και Snowboard: 1
Ορειβατικός Σύλλογος: 1
Δεν συμμετέχουν: 81
Δεν απάντησαν: 8

ΣΚΕΨΕΙΣ ΕΝΟΣ ΜΑΘΗΤΗ  ΜΕΛΟΥΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ‘Ο ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ’
     Ακούγοντας το θέμα διερωτήθηκα:
     Αλήθεια, έχουμε ελεύθερο χρόνο εμείς οι νέοι; Ο ελεύθερος χρόνος είναι τόσο σπάνιο πράγμα σε εμάς τους νέους, τα παιδιά του αύριο.
     Συνήθως όλοι έχουμε πολλές υποχρεώσεις. Μαθήματα στο σχολείο, φροντιστήρια, ξένες γλώσσες, μουσική, αθλητικές εκδηλώσεις και άλλα και αλλά...Να πώς καλύπτονται τα 24ωρα...
     ¶ραγε φταίμε εμείς οι ίδιοι που δεν έχουμε ελεύθερο χρόνο; Δεν πρέπει να αγνοούμε και το ότι πολλές φορές οι γονείς μας μας πιέζουν να πάμε εκεί, να μάθουμε εδώ, να συμμετέχουμε παραπέρα....
     Πολύ πιθανόν όμως και εμείς οι ίδιοι να θέλουμε να μάθουμε όσο είναι δυνατόν πιο πολλά, να συμμετέχουμε παντού, σε ότι γίνεται...
     Να μην κρυβόμαστε, ότι μερικές φορές υπερβάλλουμε και επαναλαμβάνουμε ότι δεν προλαβαίνουμε, δεν μπορούμε, για να δείξουμε ότι είμαστε πολυάσχολοι και να ρίχνουμε στάχτη στα μάτια των μεγαλυτέρων μας και εμείς ξέρουμε για ποιους λόγους!..
     Μετά απ’ όλα αυτά θα μου λέγατε ότι σας λέω να μην είστε πολυάσχολοι.
     Δεν σας λέω βέβαια να σταματήσετε τις ασχολίες σας, αλλά νομίζω, χρειάζεται να βάλουμε ένα μέτρο σ’ αυτά. Και ακόμη, κατέληξα, ότι η χρησιμοποίηση του χρόνου γίνεται με δύο τρόπους.
     Στον ένα είναι η σωστή αξιοποίηση του χρόνου. Σ’ αυτόν κατατάσσονται τα παιδιά που εκτός από τα μαθήματά τους, αθλούνται, ξεκουράζονται, διαβάζουν ωραία βιβλία, ακούν μουσική, ξεχωρίζουν και βλέπουν τηλεόραση με μέτρο.
     Στον άλλο τρόπο κατατάσσονται τα παιδιά που κάθονται μπροστά στην τηλεόραση με τις ώρες και βλέπουν οτιδήποτε αυτή παρουσιάζει. Που πάνε στις καφετέριες για πολύ χρόνο και τα μεσημέρια και παίζουν τάβλι λες και είναι τίποτα γεροντάκια που δεν έχουν τι να κάνουν... Και πολλά πολλά άλλα που κάνουμε και ξέρουμε εμείς τα παιδιά...
     Το συμπέρασμα που έβγαλα είναι ότι εμείς οι νέοι μερικές φορές έχουμε και μερικές φορές δεν έχουμε ελεύθερο χρόνο.
     Η συμβουλή που δίνω είναι πως καλό θα ήταν να αξιοποιούμε τον ελεύθερο χρόνο όπως πρέπει ώστε ο καθένας να προετοιμάζεται για τη ζωή του και σωματικά και ψυχικά και κοινωνικά και ανθρωπιστικά.

Ο συμμαθητής και φίλος σας,
Αντώνης Αντωνιάδης
του Α1 του 6ου Γυμνασίου Σερρών


Η Ομάδα παρουσίασε στους συμμαθητές της (στο αμφιθέατρο σχολείου)
μέρος και στιγμιότυπα από την εργασία της.



Επιστροφή στη σελίδα δραστηριότητες