Συνέντευξη απο τον ζωγράφο Βασίλη Βαφειάδη

 
 
Ο Βασίλης Βαφειάδης με τους μαθητές μας, στη συνέντευξη
ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΦΕΙΑΔΗΣ:
Ο γνωστός Σερραίος 
ζωγράφος, με τη μεγάλη 
προσφορά και έργο
στον πολιστισμό και 
στη τέχνη. Άνθρωπος με
όραμα, ιδέες και θέσεις για 
την κοινωνία τα προβλήματά
της και τον πολιτισμό
 Ομάδα μαθητών:  Βενετίδης Χρήστος, Γκολιά Έλσα, Ιακωβίδου Χρύσα, Κατερτζόγλου Δέσποινα,
Μανδάνας Γιώργος, Μαργαρού Άννα, Ντάσης Αβραάμ, Ταρενίδου Μένια.
Μαθητές  Β και Γ τάξης του 6ου Γυμνασίου Σερρών
 
  • ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ: Γεννήθηκε το 1953 στη Θεσσαλονίκη. Τελείωσε το σχολείο στις Σέρρες. Ο πατέρας του Χρήστος Βαφειάδης, γνωστός Σερραίος ζωγράφος, επηρεάζει τη σχέση αυτή. Απο το 1974 μέχρι και το 1978 μένει στη Θεσσ/νίκη για σπουδές αναπτόσσοντας παράλληλα τις εικαστικές του αναζητήσεις. Οργανώνει το πρώτο του εργαστήρι στην οδό Νικηφόρου Φωκά συστεγαζόμενος με τον ζωγράφο Παντελή Τάτση.
  • Συνεργάστηκε με άλλες Γκελερί και πραγματοποίησε εκθέσεις στη βόρειο Ελλάδα, Έβρο, Θεσσαλία.
  • Το 1979 επιστρέφει στις Σέρρες δημιουργώντας 2 εργαστήρια. Συμμετέχει σε παρουσιάσεις (Αθήνα, Θεσσ/νίκη, Σόφια). Απο το 1987 μέχρι και σήμερα δημιουργεί τον εικαστικό χώρο "ΑΡΜΟΣ" στον οποίο πραγματοποιούνται πολλές σημαντικές εικαστικές εκδηλώσεις Ζωγραφικής, Γλυπτικής, Φωτογραφίας, με συμμετοχή αξιόλογων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών.
  • Απο το 1985 εργάζεται στη Ν.Ε.Λ.Ε Σερρών σαν υπεύθυνος Πολιτιστικών Προγραμμάτων.
  • Είναι πτυχιούχος του τμήματος Διοίκησης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
  • Το 1994 συνεργάζεται με τον Δήμο Σερρών σαν καλλιτεχνικός Διευθυντής της Δ.Ε.Π.Κ.Α.
  • Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών τεχνών.
  • Η ζωγραφική του, μετά απο ένα διάστημα ακαδημαϊκής σπουδής και ρεαλισμού πέρασε σταδιακά σε πιο αφαιρετικές καταστάσεις ξεπερνώντας τις δεσμεύσεις της πιστότητας στην απεικόνιση του θέματος
  • Έργα του υπάρχουν σε γνωστές Γκαλερί της Αθήνας και Θεσσαλοίκης.
  • Η συνέντευξη:

    Ερ.:Πώς επηρεάζουν τα νέα μέσα τη σύγχρονη παραγωγή τέχνης;
    - Σήμερα δεν υπάρχουν φραγμοί και ταμπού στα μέσα που θα χρησιμοποιήσει ο καλλιτέχνης για να εκφραστεί . Συναντάμε ταυτόχρονα τα πιο παραδοσιακά υλικά και τη χρήση πολύ σύγχρονων μέσων όπως είναι ο υπολογιστής ,το video ,τα λέιζερ και άλλα . Στην Ελλάδα έστω και ετεροχρονισμένα πολλές φορές συμβαίνουν όλα αυτά που μπορεί να συναντήσει κανείς στα εικαστικά κέντρα , στην Ευρώπη ή στην Αμερική . Θα πρέπει πάντως να έχουμε υπόψη μας ότι δεν αρκεί να χρησιμοποιεί κανείς , τη σύγχρονη τεχνολογία για να κάνει αυτό που λέμε σύγχρονη τέχνη, αυτό μπορεί να συμβεί και με τα πιο απλά μέσα τα πιο φτωχά υλικά .
    Ερ.:Πώς αντιμετωπίζει η τοπική κοινωνία έναν ξένο καλλιτέχνη;
    - Η Ελληνική επαρχία ή καλύτερα περιφέρεια παραμένει φιλόξενη και ταυτόχρονα περίεργη με την καλή έννοια . Οι ξένοι καλλιτέχνες που παρουσίασαν τη δουλειά τους στις Σέρρες αντιμετωπίστηκαν με ζεστασιά και πρόσθετο ενδιαφέρον από την πλευρά του κοινού . Είναι σημαντική αυτή η επικοινωνία που απομυθοποιεί την έννοια των συνόρων και αποστάσεων στην τέχνη , τοποθετώντας στις σωστές της διαστάσεις την διαφορετικότητα του τοπικού πολιτισμού.
    Ερ. : Σας επηρεάζουν με το έργο τους οι καλλιτέχνες, που παρουσιάζεται και πώς;
    Αυτό που είμαστε είναι η σύνθεση αυτών που κληρονομήσαμε , αυτών που είδαμε , αυτών που ακούσαμε , αυτών που αισθανθήκαμε και αυτών που ανακαλύψαμε οι ίδιοι . Είναι αδύνατον να μείνεις ανεπηρέαστος από όλα αυτά που βλέπεις να συμβαίνουν γύρω σου και πολύ περισσότερος όταν είναι καλλιτεχνικές δημιουργίες που εκπέμπουν με δύναμη . Αυτή βέβαια η επιρροή αποθηκεύεται ως υποδομή και φιλτράρετη πριν εμφανισθεί έμμεσα στο προσωπικό σου έργο.
    Ερ.: Πώς μπορεί ένας έφηβος να μυηθεί στην εκτίμηση της τέχνης;
    -Πιστεύω στην οργανωμένη και συστηματική παιδεία έξω από του όρους που διαμορφώθηκαν στην τυπική εκπαίδευση στην Ελλάδα . Η μύηση στην τέχνη δεν γίνεται από καθέδρας διδασκαλία , δε γίνεται με πακέτα γνώσεων ούτε με παραινέσεις και ρουτίνες σε γκαλερί και μουσεία . Χρειάζεται ζωντανή συμμετοχή του νέου στην ίδια τη διαδικασία της δημιουργίας , αναβάθμιση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στα σχολεία , τόλμη και φαντασία στους τρόπους επικοινωνίας με την τέχνη.
    Ερ. :Πώς νοιώθετε ότι συντελεί η προσωπική σας ολοκλήρωση μέσω της τέχνης;
    - Δεν ξέρω αν υπάρχει ποτέ ολοκλήρωση . Σαν όρος μου φαίνεται ως κάτι τελειωτικό και στατικό , οδηγεί ενδεχομένως σε ένα είδος θανάτου . Προτιμώ τον όρο εξέλιξη που πιθανώς να περιέχει τη βελτίωση την αλλαγή , αλλά γιατί όχι και την ανατροπή . Η τέχνη σε προκαλεί , κάθε φορά να υπερβείς το συμβατικά πραγματικό , για να δημιουργήσεις δικές σου πραγματικότητες . Αυτό ενδεχομένως κάθε φορά που συμβαίνει , είναι κάποιο είδος ολοκλήρωσης .
    Ακολουθούν μερικά απο τα έργα του Βασίλη Βαφειάδη
     
     
    "Δρώμενα" λάδι με κερί
     
    ...επί σκηνής
     
    "Πέρασμα" λάδι με κερί
     
    "Σκηνή Α" λάδι με κερί
     

    Αυτές τις ημέρες, στο ΑΡΜΟ (εργαστήρι του Β. Βαφειάδη),  φιλοξενούνται έργα ενός φίλου του του και γνωστού Ευρωπαίου ζωγράφου που διαμένει και εργάζεται στο Παρίσι. Πρόκειται για τον  Στάνη Μαριάνοβιτς. Με την ευκαιρία, σας δίνουμε ένα σύντομο βιογραφικό και δυο απο έργα του.
    Ο Στάνης Μαριάνοβιτς γεννήθηκε το 1957 στη Βοσνία .Είναι Κροατικής εθνικότητας . Σπούδασε στο Ζάγκρεμπ στην ακαδημία καλών τεχνών ,ζωγραφική και χαρακτική .Μετά ένα διάστημα έμεινε εκεί αλλά ταξίδεψε και στην Αμερική ,στην Λατινική κυρίως και σε άλλες χώρες ,ενώ ένα διάστημα υπήρξε και μαθητής στο Παρίσι του γνωστού καλλιτέχνη και καθηγητή Βελίτσοβιτς . Η δουλειά του κινείται μεταξύ ζωγραφικής και γλυπτικής είναι χαρακτηριστικό ότι χρησιμοποιεί σύμβολα .
     

    Επιστροφή στη σελίδα Συνεντεύξεις