Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Ν. Σερρών
    ΟΚΤΩΒΡΗΣ  '97
    ΔΟΥΛΓΚΕΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ,
    Προϊστάμενος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Σερρών
     
    Ο κ. Δουλγκέρης Γεώργιος με την ομάδα συνεντέυξεων
    Σκιαγραφούμε την προσωπικότητα του καλεσμένου μας.
    Ο κύριος Δουλγκέρης απο την στιγμή που μας υποδέχτηκε στο γραφείο του, μας εντυπωσίασε με την ευγένεια, καλοσύνη και σοβαρότητά του. Πρόκειται για ένα άτομο πλήρως ενημερωμένο σε όλα τα θέματα που αφορούν την παιδεία. Είναι ο άνθρωπος που πέρασε απο όλες τις βαθμίδες της Υπαλληλικής και συνδικαλιστικής ιεραρχίας. Μάθαμε ότι εργάζεται πολλές ώρες κάθε μέρα και μάλιστα εκτός του κανονικού του ωραρίου. Τον χαρακτηρίζουμε "’νθρωπο της Παιδείας"

    Για τις συνεντεύξεις μας χρησιμοποιούμε: 2 δημοσιγραφικά κασετόφωνα, μια Φωτογραφική μηχανή, και μια Βιντεοκάμερα. Στη συνέχεια γίνεται απομαγνητοφώνηση και την αναλαμβάνουν οι συμμαθητές μας της ομάδας Web Team οι οποίοι την πληκτρολογούν σε Word ή απευθείας σε htm. Τέλος, ο καθηγητής μας κύριος Βαγγέλης Γκιμπερίτης, που είναι και ο συντονιστής όλης της εφημερίδας και του site του σχολείου μας, αναλαμβάνει την δημιουργία της τελικής σχεδίασης της σελίδας και την τοποθέτησή της στο υπερδίκτυο.

    Οι μαθητές της ομάδας συνεντέυξεων: Πίτσιου Στέλλα, Σαρμαδάκη Ειρήνη, Σαρραίου Ανθή, Σιμητσή Τάνια, Σιώγκα Βαία, Σταμπουλή Φωτεινή, Ταϊρη Ελένη, Τσαγκαλιδης Στράτος, Τσολάκη Τζέφη, Τύμτσιου Σταυρούλα, Χομόδοσλη Ειρήνη.

Κύριε Δουλγκέρη,
Κατά τη γνώμη σας ποιοι ήταν οι λόγοι που οδήγησαν στην αλλαγή του συστήματος εισαγωγής των μαθητών στα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. ;
Θα έλεγα ότι στις τελευταίες δεκαετίες έχουν γίνει σημαντικές μεταρυθμίσεις στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, γενικά μεταρυθμίσθηκες πρωτοβουλίες που διεύρυναν τους ορίζοντες του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Παραδείγματος χάρη η καθιέρωση της εννεαετούς υποχρεωτικής εκπαίδευση, η λύση του προβλήματος της γλώσσας με την καθιέρωση της δημοτικής, η ίδρυση των Τ.Ε.Ι. και αλλά πολλά ουσιαστικά, με τα οποία έχουμε κατά ένα μέρος αναβαθμίσει την εκπαίδευση μας. Σήμερα όμως υπάρχει η ανάγκη, θα έλεγα, να κάνουμε ένα καινούργιο άλμα, που το χαρακτηρίζω ιστορικό, να προωθήσουμε νέες μεταρυθμίσεις, ριζικές μεταρυθμίσεις, θα έλεγα θεωρητικές τομείς σ' όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Και μάλιστα, σε μια περίοδο σαν τη σημερινή που συντελούνται παγκόσμιες αλλαγές, στην παραγωγή και την χρήση της γνώσης ώστε η παιδία μας ν' αποκτήσει την αναγκαία ποιότητα και αποτελεσματικότητα για να μπορέσει να ανταποκριθεί στον εθνικό μας ρόλο. Νομίζω ότι αυτές οι ανάγκες οδήγησαν στα σημερινά μεταρυθμιστικά μέτρα, που ήδη έχουν γίνει νόμος του κράτους πλέον. Ήδη άρχισαν να εφαρμόζονται στην Α' Λυκείου, στην οποία θα έλεγα λειτουργούν και κατά κάποιον τρόπο πειραματικά, δηλαδή στον τρόπο διδασκαλίας, στον τρόπο αξιολογήσεις των μαθητών κ.λ.π. ’λλωστε οι βαθμοί της Α' Λυκείου δεν θα ληφθούν υπ' όψιν για το βαθμό του εθνικού απολυτηρίου, για την εισαγωγή τους στα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Κατά την γνώμη σας αυτό το σύστημα είναι καλύτερο;
Είπα προηγούμενος ότι λαμβάνοντας θεωρητικές μεταρυθμιστικές πρωτοβουλίες έχοντας σαν στόχο την καλύτερη πρόσφορα αυτού που ακούει στο όνομα γνώση . Είναι σίγουρα καλύτερα απ' τα προηγούμενα, γιατί συγκεκριμένα και το Λύκειο και ο θεσμός των γενικών εξετάσεων έχουν χάσει το πρωταρχικό του ρόλο. Δεν μπορούσαν να προχωρήσουν άλλο έτσι αν και ο θεσμός των εξετάσεων έχει γίνει αποδεκτός από το σύνολο του ελληνικού λαού αλλά έχει φτάσει στο οριακό του επίπεδο και πρέπει σε κάποια στιγμή να σταματήσει αυτός ο θεσμός των γενικών εξετάσεων και οι τελειόφοιτοι να μπαίνουν στα πανεπιστήμια, μέσα από το εθνικό απολυτήριο. Το εθνικό απολυτήριο έχει τα θετικά του, τα όποια έχουν δυνατότητα καλυτέρευσης, δυνατότητα βελτίωσης, δυνατότητα να κινηθούν προς την σωστή κατεύθυνση.

Γιατί δεν έγινε μέχρι στιγμής μία πλήρης ενημέρωση των παιδιών και των γονιών της Α' Λυκείου για το καινούργιο σύστημα;
Για τους γονείς δεν θα πω τίποτα το ιδιαίτερο. Η ενημέρωση σχετικά με το καινούργιο σύστημα γίνεται από όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης καθημερινά. Καθημερινά βλέπουμε εκπροσώπους διάφορων φορέων που έχουν σχέση με την εκπαίδευση, βλέπουμε τον υπουργό παιδείας, που αναλύουν την μεταρύθμιση στην πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και γενικά στην εκπαίδευση σ' όλο το φάσμα της εκπαίδευσης. Επομένως η ενημέρωση των γονέων έγινε. Των μαθητών της Α' Λυκείου γίνεται και έγινε από τους καθηγητές οι οποίοι έχουν επιμορφοθεί επάνω στα θέματα που αφορούν την διδασκαλία των μαθημάτων της Α' Λυκείου.

Είναι έτοιμα τα λύκεια (έχουν δηλαδή όλον τον εξοπλισμό) για να λειτουργούν και οι τρεις κατευθύνσεις σε κάθε λύκείο; Αν όχι, πότε προβλέπετε να είναι έτοιμα;
Υπάρχει ένα μεταβατικό στάδιο μιας πενταετίας, στην οποία μεταβατική περίοδο θα λειτουργήσουν όπως λέει ο νόμος. Συγκεκριμένα: Τα ενιαία πολυκλαδικά λύκεια στην περίοδο θα λειτουργήσουν στις τρεις κατεύθυνσης, τη θεωρητική. Τα γενικά και μουσικά λύκεια θα λεπουργήσουν με θετική και θεωρητική κατεύθυνση, όχι δηλαδή τεχνολογική. Τα κλασικά λύκεια που δεν έχουμε στην εδώ πόλη με θεωρητική κατεύθυνση, τα τεχνικά - επαγγελματικά με τεχνολογική κατεύθυνση. Όπως μας επιβεβαίωσε και ο ίδιος ο υπουργός σε μια ενημερωτική συγκέντρωση που είχαμε στο υπουργείο παιδείας, σ' αυτή τη μεταβατική περίοδο της πενταετίας θα εξοπλιστούν όλα τα λύκεια με την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των νέων μεταρυθμίσεων.

Ακούμε ότι στο Λύκείο έχει διαφορετικούς τρόπους εξέτασης, αξιολόγησης των μαθητών απ' ότι στο γυμνάσιο. Μήπως αυτές οι αλλαγές θα επεκταθούν και στο γυμνάσιο;
Νομίζω ναι. Πρέπει να επεκταθούν και στο γυμνάσιο, αν όχι σ' όλο τους το πλάτος το ένα μέρος πρέπει τουλάχιστον, να επεκταθεί, ώστε οι μαθητές στο γυμνάσιο να είναι ήδη προετοιμασμένοι για τον τρόπο αξιολόγησης στην Α' Λυκείου, και ιδιαίτερα όταν θα πάνε στην Β' Λυκείου που θα λαμβάνετε υπ' όψιν οι βαθμοί της για την εξαγωγή του βαθμού του εθνικού απολυτηρίου με τον οποίο βαθμό θα εισάγονται στα πανεπιστήμια και στα τεχνολογικά ιδρύματα και σε άλλες σχολές.

Σχετικά με τους μετεξεταστέους, είναι δίκαιο για τους μαθητές να χάνουν ολόκληρη χρονιά επειδή δεν πέρασαν σε κάποιο μάθημα χωρίς να τους δίνεται μια δεύτερη ευκαιρία;
Εγώ νομίζω ότι ο νόμος 2525 του '97, που αφορά τις μεταρυθμίσεις της φτηνής εκπαίδευσης στα λύκεια, λύνει κατά κάποιο τρόπο το πρόβλημα αυτό ή καλύτερα το κάνει
Περισσότερο ευεργετικό για τους μαθητές. Ενώ τώρα ένας μαθητής , αν ήταν κάτω από την βάση σε κάποια μαθήματα , έπρεπε να συγκεντρώνει 13 , τώρα μπορεί να είναι σε κάποια μαθήματα κάτω από την βάση , αλλά αν συγκεντρώνει μέσο όρο σε όλα τα μαθήματα 10 θα προάγεται. Επομένως ο κίνδυνος να μείνει στην ίδια τάξη είναι πολύ πιο μικρός από ότι ήταν παλιότερα

Στα 3 τρίμηνα και με τον βαθμό της εξέτασης πόσα μόρια πρέπει να συγκεντρωθούν ; (ενώ τώρα ήταν 38)
Μην εξειδικεύουμε το θέμα. Τώρα λετε για ένα μάθημα . Εγώ λεω στο σύνολο της βαθμολογίας. Μπορεί στο ένα μάθημα να μην συγκεντρώνει 38 να συγκεντρώνει 30. Αλλά στο σύνολο της βαθμολογίας όλων των μαθητών να συγκεντρώνει μέσο
όρο 10. Τότε ο μαθητής θα προάγεται ανεξάρτητα αν είναι κάτω από τη βάση σε 1 ή 2 μαθήματα και νομίζω ότι το σύστημα αυτό είναι περισσότερο ευεργετικό για τους μαθητές . Αλλά ας μην το εξειδικεύουμε να το δούμε στην γενική του μορφή. Νομίζω και θα το δείτε και εσείς στα αποτελέσματα. Κάποιοι μαθητές βγάλανε το μέσο όρο όλων των μαθημάτων θα βγάζανε 10. Δε βγάζανε όμως 13 και έμεναν. Αν βγάζανε 10, με το νέο το σύστημα θα είχαν προαχθεί.

Υπάρχει περίπτωση στο μέλλον να λειτουργούν τα σχολεία στην Ελλάδα όπως και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες ; Δηλαδή τα παιδιά να φεύγουν το απόγευμα από το σχολείο έχοντας τελειώσει τις εργασίες τους χωρίς να τρέχουν σε φροντιστήρια αγγλικά, γαλλικά κ.λ.π. όλο το απόγευμα

Δηλαδή να γίνουν τα σχολεία ολοήμερα. Να φεύγουν το πρωί οι μαθητές στο σχολείο, να μπορούν να σιτίζονται οι μαθητές στο σχολείο , να αναπαύονται και το απόγευμα να ασχολούνται με τα μαθήματα τους και κατά το βραδάκι να πηγαίνουν στα σπίτια τους. Θα 'ναι ευχής έργο να το πετύχουμε αυτό αλλά δεν νομίζω ότι σε όλα τα κράτη, ιδιαίτερα στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, λειτουργεί σ' όλες τις βαθμίδες αυτό το σύστημα των ολοήμερων σχολείων γιατί τα περισσότερα σχολεία είναι τεχνοεπαγγελματικά και οι φοιτώντες σ' αυτά, εργάζονται παράλληλα, άρα δεν μένουν όλοι την ημέρα στο σχολείο

Αφού ετοιμάζουμε ηλεκτρονική εφημερίδα πιστεύετε ότι πρέπει να εξελιχθεί η πληροφορική στα σχολεία , να γραφτούν βιβλία , να επιμορφωθούν οι καθηγητές στην χρήση τους και πότε θα συγγραφεί το βιβλίο πληροφορικής της Γ΄ γυμνασίου ;
Το ότι θα πρέπει να επεκταθεί σε όλα τα σχολεία αυτό είναι δεδομένο και θα πρέπει όλα τα σχολεία να έχουν εκείνη την υποδομή ώστε να μπορέσουν να στεγάσουν ένα εργαστήριο πληροφορικής. Το ότι θα πρέπει όλοι οι ασχολούμενοι με την πληροφορική να έχουν την απαιτούμενη επιμόρφωση , και θα 'λεγα την επαναλαμβανόμενη επιμόρφωση, γιατί η επιστήμη εξελίσσεται από τη μια μέρα στην άλλη κι αυτό είναι δεδομένο. Όπως θα πρέπει και οι καθηγητές όλων των ειδικοτήτων να επιμορφωνονται για να μπορούν να προσφέρουν το αγαθό της γνώσης και να το προσφέρουν με τον καλύτερο τρόπο.

Το βιβλίο της ΄Γ γυμνάσιου;
Για το βιβλίο της ΄Γ γυμνασίου έχω να πω ότι τυπώνεται και πρέπει να σταλεί σύντομα
Οι ερωτήσεις μας εδώ τελείωσαν και θέλαμε να σας ενημερώσουμε και για κάποιο άλλο θέμα που αφορά το σχολείο μας. Τα σχολεία σε όλη την Ελλάδα που έχουν Internet είναι 6-7 Τα 3 είναι τόσο εξοπλισμένα όσο το δικό μας. Το πρώτο είναι το δικό μας , το δεύτερο είναι ένα γυμνάσιο στην Θεσσαλονίκη και ένα στην Αθήνα. Μας έκαναν πρόταση αυτά τα σχολεία να συνεργαστούνε μαζί μας στην εφημερίδα που ετοιμάζουμε. Ο κ. Γκιμπεριτης βλέπει αυτήν την άποψη θετική, γιατί έτσι η εφημερίδα θα γίνει πιο σοβαρή. Θα θέλαμε να πείτε την γνώμη σας.
Παιδιά, εσείς εδώ τώρα, κάνετε μια συνεργασία με τον καθηγητή σας ,ο καθηγητής με τον διευθυντή του , με το σύλλογο των καθηγητών , με τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων. Όλοι συμμετέχουν σ' αυτή τη διαδικασία. Συμμετέχετε , εσείς με το μεράκι σας, ο καθηγητής , ο σύλλογος των καθηγητών, γιατί βοηθάνε με κάθε τρόπο και η διεύθυνση και η πολιτεία. ’ρα η όποια διεύρυνση της συνεργασίας είναι θετική, προσφέρει περισσότερες γνώσεις . Γίνεται μια ανταλλαγή γνώσεων και απόψεων. Είναι μια θετική προσφορά.
Σας ευχαριστούμε πολύ για τη συνεργασία και τις απαντήσεις σας. Θα θέλαμε να σας ζητήσουμε και μια κατάσταση με τα σχολεία του νομού και μια άλλη κατάσταση με τις επιτυχίες των μαθητών στις Πανελλαδικές στο Λύκειο. Όχι ονόματα, αριθμό.
Θα τα έχετε, αλλά όχι τώρα. Εντάξει ;
- Εντάξει
Επιστροφή στη σελίδα Συνεντεύξεις