Η ΣΥΝΤΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΜΗΝΑ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ '98
Με τον Νομίατρο Σερρών
κύριο Χρυσάφη Παλάζη

 
Ο  Νομίατρος κ. Παλάζης Χρυσάφης
με τους μαθητές μας
Χρυσάφης Παλάζης: Νομίατρος Σερρών, Ιατρός Σχολίατρος με  εμπειρία στις γνωστές ασθένειες που μεταδίδονται μέσα στα σχολεία και στην καταπολέμησή τους. Σπούδασε στο Γκράτσ της Αυστρίας και πήρε την ειδικότητα του Παιδιάτρου στο Kassel Γερμανίας. Απο το 1975 είναι Σχολίατρος Σερρών και απο το 1995 Διευθυντής στην Διεύθυνση Υγελιας Σερρών.
 
Για τις συνεντεύξεις μας χρησιμοποιούμε: 2 δημοσιγραφικά κασετόφωνα, μια Φωτογραφική μηχανή, και μια Βιντεοκάμερα. Στη συνέχεια γίνεται απομαγνητοφώνηση και την αναλαμβάνουν οι συμμαθητές μας της ομάδας Web Team οι οποίοι την πληκτρολογούν σε Word ή απευθείας σε htm. Τέλος, ο καθηγητής μας κύριος Βαγγέλης Γκιμπερίτης, που είναι και ο συντονιστής όλης της εφημερίδας και του site του σχολείου μας, αναλαμβάνει την δημιουργία της τελικής σχεδίασης της σελίδας και την τοποθέτησή της στο υπερδίκτυο.
Οι μαθητές της ομάδας συνεντέυξεων: Πίτσιου Στέλλα, Σαρμαδάκη Ειρήνη, Σαρραίου Ανθή, Σιμητσή Τάνια, Σταμπουλή Φωτεινή, Ταϊρη Ελένη, Τσαγκαλιδης Στράτος, Τύμτσιου Σταυρούλα, Χομόδοσλη Ειρήνη.
Υπεύθυνοι καθηγητές: Βούλα Τάτση - Βαγγέλης Γκιμπερίτης

 Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ:

 

1.Ποιες είναι οι αρμοδιότητες της διεύθηνσης υγιεινής ;
Η διεύθυνση υγιεινής είναι μια δημόσια υπηρεσία που ανήκει στην νομαρχική τοπική αυτοδιοίκηση. Όπως και η λέξη η ίδια το λέει,η υγιεινή ασχολείται με θέματα υγείας. Και συγκεκριμένα με καθήκοντα διασφάλησης της δημόσιας υγείας, με καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος όπως είναι τα μπάρ, κλάμπ, εστιατόρια , καντίνες με όλα αυτά που έχουν άμεση σχέση με τη δημόσια υγεία και μπορεί να βλάψουν τη δημόσια υγεία, εάν δεν λάβουνε τα κατάλληλα μέτρα για να προστατέψουν τη δημόσια υγεία. Επίσης μέσα στα αντικείμενα της διεύθυνσης υγείας έιναι και η περιβόητη σχολιατρική υγιεινή όπως πολύ καλά γνωρίζετε σαν μαθητές που είστε, γιατί στην διεύθυνση υγείας ανήκει και η σχολιατρική υγιεινή, η οποία ασχολείται με την υγεία των μαθητών.

Σ' ένα χώρο όπου συχνάζουν πάρα πολλοί συνάνθρωποί μας όπως καταλαβένετε μπορεί να μεταδοθεί μια αρρώστια από έναν άνθρωπο σ' άλλον. Η σχολιατρική υγιεινή ασχολείται επίσης με την προφύλαξη από διάφορες αρρώστιες όπως είναι ο εμβολιασμός κατά της φυματίωσης. Αρκεί να σας πω παιδιά ότι πριν από χρόνια όταν αρχίσαμε τον αγώνα αυτόν κατά της φυματίωσης είχαμε πάρα πολλά παιδιά που είχαν το πρώτο στάδιο της φυματίωσης, την λεγόμενη αδενοπάθεια. Αλλά χάρη των εμβολίων που γίνονται ανελειπώς κάθε χρόνο επί 20-25 χρόνια που ασκώ αυτό το επάγγελμα, ως σχολίατρος πριν και ως νομίατρος τώρα, σχεδόν φτάσαμε στο μηδέν. Δηλαδή δεν υπάρχουν μαθητές που να έχουν αυτή την αρρώστια. Τώρα τελευταία φυσικά αρχιζαν πάλι να παρουσιάζονται ορισμένα κρούσματα φυματίωσης λόγω των λαθρομεταναστών και των πολιτών που έρχονται από τα κράτη της Πρώην Σοβιετικής Ένωσης.

Ένα από τα μεγάλα αντικείμενα της διεύθυνσης υγείας είναι ότι πρέπει να χορηγούμε διάφορα πιστοποιητικά στους συμπολίτες μας όταν τα χρείαζονται, για συντάξεις, για αναπηρίες, για επιδόματα και άλλα. Αυτά νομίζω είναι τα βασικά καθήκοντα της διεύθυνσης υγιεινής.

2.Πόσοι γιατροί απασχολούνται;
Δυστυχώς το πρόγραμμα της κυβέρνησης που λέει πέντε να φεύγουν ένας να έρχεται δεν ισχύει εδώ γιατί στη δική μας υπηρεσία δυστυχώς δέκα φεύγανε με σύνταξη και ήρθε μόνο ένας. Αρκεί να σας πω ότι πριν 25 χρόνια που διορίστηκα εγώ στην υπηρεσία είμασταν 45-50 υπαλλήλοι και τώρα μείναμε 15-17 μαζί με τους οδηγούς και την καθαρίστρια. Τον καιρό εκείνο που ήρθα εγώ είμασταν εφτά

γιατροί και τώρα είμαστε μόνο δυο δυστυχώς. Και αυτό το λέω γιατί αν και έχω κάνει πολλές κρούσεις να διοριστούνε γιατροί γιατί πραγματικά τους χρειαζόμαστε, δεν είχα καμμιά ανταπόκριση. Το γεγονός ότι δεν διορίζονται γιατροί δεν είναι δικό μου θέμα, είναι θέμα υπουργών και πολιτείας γενικά. Εμείς κάναμε κρούσεις, ζητάμε γιατρούς κυρίως ελεγχτές γιατί μέσα στα καθήκοντα της δημόσιας υγείας είναι ο έλεγχος γενικά των βιβλιαρίων όλων των δημοσίων υπαλλήλων των καθηγητών, δασκάλων κ.λ. οι οποίοι πρέπει να έρχονται από εδώ για να θεωρούν τα βιβλιάρια τους και διάφορες παρακλινικές εξετάσεις που κάνουν έξω.

3. Σαν Σχολίατρος, τι πρέπει να προσέχουμε στο σχολείο, ώστε να μην
μεταδίδονται οι διάφορες ασθένειες ;
Πρώτα από όλα πρέπει να ξερετε τι όλες οι λοιμώδεις ασθένειες είναι μεταδοτικές αρχίζοντας από το συνάχι ,την απλή γρίπη μέχρι την ιλαρά και την ερυθρά και λιγότερα από όλα η μυνιγκίτιδα αν και στην αρρώστια αυτή πανικοβάλλονται οι πάντες. Από τις λοιμώδεις ασθένειες περισσότερο μεταδοτικά είναι η ανεμοβλογιά που από τον όρο καταλαβαίνουμε ότι μεταδίδεται με τον άνεμο. Όταν έχει ένας μαθητής ανεμοβλογιά μπορεί να κολλήσουν όλοι οι μαθητές του σχολείου αν δεν την έχουν περάσει. Το καλό είναι ότι όταν ένας μαθητήςπερνάει την αρρώστια αφήνει την λεγόμενη ανοσία η οποία καθιστά τον μαθητή άνοσο που σημαίνει ότι δεν μπορεί να ξαναρρωστήσει έναντι αυτής της αρρώστιας.

Δεν υπάρχει κάτι που πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα. Άλλωστε αν είναι να περάσουμε κάποια ασθένεια θα την περάσουμε. Καλό είναι βέβαια να συμβουλεύεστε από τον οικογενειακό σας παιδίατρο και να μη παίρνεταε ποτέ συμβουλές από μη ειδικούς και αυτό δεν ισχύει μόνο στην ιατρική , οπουδήποτε.

4. Πόσο στοιχίζει η υγεία του νομού Σερρών με;
(δεν μπορεί να μας απαντήσει συγκεκριμένα).Οι πίνακες με τα στατιστικά τους βρίσκονται στα νοσοκομεία, τα οποία σε γενικές γραμμές είναι πάρα πολλά, δισεκατομύρια. Δυστυχώς κα΄θε χρόνο αυξάνει η δαπάνη για νοσηλία και την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των πολιτών. Αυτό συμβαίνει γιατί όσο περισσότερες ασθένειες παρουσιάζονται, τόσο περισσότερα φάρμακα και γιατροί απαιτούνται.

5.Για την φυματίωση που παρουσίαστηκε σ' ένα σχολείο της Αθήνας, πιστεύεται ότι θα καταπολεμηθεί όπως στην αρχή ή θα αυξηθεί ;
Δεν παρουσιάστηκε φυματίωση, απλώς υπήρχανε πολλά παιδιά με μαντού θετικά.
Αυτό σημαίνει ότι ο οργανισμός αυτός στην προκειμένη περίπτωση έχει έρθει σε επαφή με το μικρόβιο της φυματίωσης. Αν έχει εμβολιαστεί το παιδί, δεν έιναι φυματικό αλλά μαντού ετικό.Αν όμως δεν έχει εμβολιαστεί το παιδί και έχει εκτεταμένη αντίδραση στην φυματίωση και είναι παντού θετικό, τότε θα πρέπει να το ελέγξουμε.

Κύριε Παλάζη ευχαριστούμε πολύ.