ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΕΡΡΩΝ

     Η ιστορία της πόλης από την προϊστορική εποχή, τα βυζαντινά χρόνια, την   τουρκοκρατία ως την απελευθέρωση στα 1913.
     ΟΙ ΣΕΡΡΕΣ είναι μια από τις λίγες αρχαίες πόλεις του πολύπαθου ελλαδικού χώρου, που κατόρθωσαν, παλεύοντας αδιάκοπα σε ένα από τα πιο ταραγμένα σταυροδρόμια της Ευρώπης, πέρασμα «μυρίων φύλων  πολυσπερέων ανθρώπων», να διατηρήσουν το ίδιο όνομα και αδιάκοπη ζωή από τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι σήμερα.
     Η κτίση της πόλης χάνεται μέσα στην αχλύ των μύθων και οι πληροφορίες γι΄αυτήν κατά την αυγή της ιστορίας είναι λίγες και σποραδικές.
Γιώργου Καφταντζή.  Ιστορικού - Λογοτέχνη
ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ ΣΕΡΡΩΝ
--- Πρώτος την αναφέρει ο Ηρόδοτος, τον 5ο αιώνα π.Χ. με το όνομα «Σίρις» και τον εθνικό προσδιορισμό
  «παιονική». Η ονομασία Σίρις είναι θρακική και ίσως προέρχεται από τη λέξη Σίριος (Ήλιος).
--- Ύστερα μνημονεύεται από τον Θεόπομπο ως «Σίρρα».
--- Τρίτος αρχαίος συγγραφέας που μιλάει γι’ αυτήν είναι ο Τίτος Λίβιος, με τον τύπο «Siras» στον πληθυντικό (Sirae=Σίραι). Επιγραφικά μνημεία με το όνομά της σώθηκαν ελάχιστα. Το πρώτο περιέχει τη γραφή «Σιρραίων πόλις» και είναι εποχής ρωμαϊκής.
--- Με το όνομα Σέρραι αποκαλείται από το 451 μ.Χ. (πρακτικά Συνόδου Χαλκηδόνας) και κατόπιν, με μικρές
  παραλλαγές.
     Μνημεία από την πρώτη περίοδο της πόλης δεν σώζονται. Βρέθηκαν μόνο λίγα μελανομβαφή όστρακα του 6ου ή 7ου αιώνα στην Ακρόπολη. Περισσότερα είναι τα ρωμαϊκά ευρήματα (μαρμάρινες πλάκες, στήλες και βωμοί με επιτύμβιες τιμητικές, αναθηματικές κ.α. επιγραφές). Κατά τον 5ο αιώνα οι Σέρρες είναι έδρα Επισκοπής και τον   επόμενο αιώνα συγκαταλέγονται από τον Ιεροκλή στις σπουδαιότερες πόλεις της 7ης επαρχίας του Ιλλυρικού.
ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΣΕΡΡΩΝ

Επιδρομές
     Στους επόμενους αιώνες, η περιοχή Σερρών υπήρξε συχνά θέατρο βαρβαρικών επιδρομών και σκληρών   συγκρούσεων . Τις επιδρομές αυτές είναι αδύνατο να τις παρακολουθήσουμε στις τραγικές τους λεπτομέρειες, εξαιτίας της έλλειψης επαρκών πληροφοριών. Είναι όμως σχεδόν βέβαιο ότι τόσο οι Γότθοι όσο και τα «δίποδα ζώα», οι Ούνοι, δεν άφησαν έξω από το αιματηρό τους δρομολόγιο τις Σέρρες. Οι άσχημες αυτές συνθήκες επέβαλαν την στρατιωτικοποίηση της κρατικής μηχανής, ιδρύονται τα Θέματα, και οι Σέρρες γίνονται πρωτεύουσα του Θέματος Στρυμόνος με έδρα στρατηγού (τέλη 9ου αιώνα).
     Ο ρόλος των Σερρών στην ιστορία του Βυζαντίου γίνεται τώρα καθοριστικός, εξαιτίας της ακριτικής τους θέσης και οι βυζαντινοί συγγραφείς την αποκαλούν: «ισχυράν», «μεγίστην», «αναγκαίαν», «πλουσίαν», «αρίστην», «μητρόπολιν», «μέγα και θαυμαστόν άστυ», κ.τ.λ.
     Το 1204 την κατέλαβαν οι Φράγκοι. Μα το καλοκαίρι του 1205 ή την άνοιξη του 1206 αναγκάστηκαν να την   παραδώσουν στον Βούλγαρο τσάρο Ιωαννίτζη. Αυτός παρασπόνδησε, έσφαξε τους αξιωματικούς των Φράγκων, κατέστρεψε συθέμελα την πόλη και έστειλε όλους τους κατοίκους αιχμαλώτους στη Βουλγαρία.
     Για την τύχη των Σερρών μετά την καταστροφή τους από τον Ιωννίτζη, οι πληροφορίες είναι σπάνιες. Περιήλθαν, πιθανόν, το 1208 στους Φράγκους και, το 1211 ή 1224, στο δεσπότη της Ηπείρου Θεόδωρο. Αυτός όμως νικήθηκε από τον Βούλγαρο τσάρο Ασέν, στη μάχη της Κλοκοτινίτσας, το 1230, έτσι οι Σέρρες έπεσαν και πάλι στους Βουλγάρους, που αναγκάστηκαν όμως να την παραδώσουν χωρίς μάχη το 1245 στον αυτοκράτορα της Νίκαιας Ιωάννη Βατάτζη.
     Ακολούθησε μια ταραγμένη και σκοτεινή περίοδος δυναστικών συγκρούσεων και εμφυλίων πολέμων, στους   οποίους οι αντιμαχόμενες παρατάξεις κάλεσαν σε βοήθεια Σλάβους και Τούρκους. Η ολέθρια αυτή τακτική υπήρξε αρχή εθνικών δεινών και προετοίμασε το τέλος της βυζαντινής αυτοκρατορίας.
     Το 1345 οι Σέρρες καταλήφθηκαν από τον κράλη της Σερβίας Στέφανο Δουσάν. Το σερβικό πριγκιπάτο των   Σερρών που μαρτυρία του είναι ο μεγάλος πύργος της Ακρόπολης, καταλύθηκε μετά την ήττα των Σέρβων από τους Τούρκους στη μάχη του Τζερνομιάνου το 1371 και η πόλη παραδόθηκε στο βασιλιά της Θεσσαλονίκης Μανουήλ. Μα δεν έμεινε πολύ καιρό σε χέρια ελληνικά. Οι Τούρκοι, σε μια από τις πρώτες εξορμήσεις τους, την κατέλαβαν το 1373. Ανάμεσα όμως στα έτη 1379-1383, ο Μανουήλ επωφελήθηκε από μια εξέγερση των Σερραίων, που εξουδετέρωσαν την τουρκική φρουρά και έγινε ξανά κύριος της πόλης, μα  για ελάχιστο καιρό. Οι τούρκοι την κατέλαβαν με συνθήκη οριστικά το 1383 και την κράτησαν σκλαβωμένη 530 χρόνια.

Εμπορικό κέντρο
  Οι Σέρρες στην περίοδο της τουρκοκρατίας αυξήθηκαν πολεοδομικά και πλουτίστηκαν με αξιόλογα
  οικοδομήματα. Η εύφορη πεδιάδα, που παρήγαγε σιτάρι, ρύζι, καπνό και προπαντός βαμβάκι, το πλούσια
  δάση, η κτηνοτροφία η μελισσοκομία, τα μεταλλεύματα, την ανέδειξαν σε ένα από τα πρώτα εμπορικά
  κέντρα στα Βαλκάνια. Τα σερραϊκά εργαστήρια της υφαντικής και της χρυσοχοΐας ήταν ξακουστά. Οι
  εβδομαδιαίες αγορές των Σερρών και τα ετήσια πανηγύρια συγκέντρωναν κόσμο από όλη την Ευρώπη.
  Μεγάλα καραβάνια έκαμναν τις μεταφορές. Η εμπορική αυτή έξαρση συνεχίστηκε, ώσπου έγιναν τα
  θαλασσινά ταξίδια πιο ασφαλή και όταν λειτούργησε ο σιδηρόδρομος στη Μακεδονία το 1872.

  ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΈνα τόσο σημαντικό εμπορικό κέντρο δεν ήταν δυνατόν να μείνει ανεπηρέαστο από τα ισχυρά ρεύματα του διαφωτισμού που επικρατούσαν τότε στην Ευρώπη. Γι’ αυτό οι Σέρρες αναδείχθηκαν επίσης σε ένα από τα πιο σπουδαία πνευματικό και εκπαιδευτικά κέντρα της Μακεδονίας , κατά την τελευταία ιδιαίτερα περίοδο της τουρκοκρατίας. Εδώ ιδρύθηκε το πρώτο σε όλη την υπόδουλη αλλά και την ελεύθερη Ελλάδα ελληνικό διδασκαλείο και τα περιώνυμα σερραϊκά σχολεία, στα οποία δίδαξαν μεγάλες προσωπικότητες του γένους, έβγαλαν φωτισμένους δασκάλους που σκόρπισαν παντού, σε κάθε υπόδουλη ελληνική κοινότητα και δίδαξαν τα ελληνικά γράμματα, διατηρώντας άσβεστη την αγάπη της ελευθερίας στους ομογενείς και ακμαίο το εθνικό τους φρόνημα. Στο έργο αυτό της παιδείας και αφύπνισης, συνήργησαν και πολλοί Σερραίοι ευεργέτες, που τη μνήμη τους θα πρέπει να συνοδεύει πάντα η ευγνωμοσύνη της πατρίδας.
  Οι Σερραίοι όλους τους μαύρους αιώνες της δουλείας, ποτέ δεν έπαψαν να αγωνίζονται πρώτα να  επιβιώσουν, περισώζοντας από τον αφανισμό τη θρησκεία και τη γλώσσα τους, και ύστερα να αποτινάξουν το ζυγό.
  Το 1495 οι Σερραίοι μαζί με τους άλλους Μακεδόνες εξεγέρθηκαν μόλις πληροφορήθηκαν πως ο Κάρολος
  8ος της Γαλλίας ετοιμάζεται να εκστρατεύσει εναντίον της Κωνσταντινούπολης και τιμωρήθηκαν γι’ αυτό σκληρά.

  Το 1571, μετά την ναυμαχία της Ναυπάκτου, μαζί με ολόκληρο τον Ελληνισμό εξεγέρθηκαν και οι Σερραίοι.
  Τριάντα χιλιάδες Μακεδόνες σφάχτηκαν τότε ή πουλήθηκαν δούλοι στην Κωνσταντινούπολη.

  Γενικά η ζωή των Σερραίων στην τουρκοκρατία ήταν γεμάτη αίμα, δάκρυα και ανασφάλεια. Τραγικές
  σκηνές από τη συμβίωση των δύο ετερογενών λαών περιγράφει με τρόπο θαυμαστό στην περίφημη σερραϊκή
  χρονογραφία του ο Σερραίος Παπα-Συνοδινός.

  Οι Σέρρες προσέφεραν πολλά και στην Επανάσταση του 1821. Και ήταν φυσικό σ’ ένα τέτοιο μεγάλο
  οικονομικό κέντρο όπως οι Σέρρες οι προεπαναστατικές ζυμώσεις να είναι πολλές και έντονες.

  Λεπτομέρειες για τις προετοιμασίες της επανάστασης στις Σέρρες, μας δίνει ο μεγάλος Σερραίος ιστορικός
  του αγώνα Νίκος Κασομούλης.

  Το 1812 μια επιτροπή Σερραίων πήγε στη Βιέννη και παρακάλεσε το Ναπολέοντα να ελευθερώσει την
  Ελλάδα, πράγμα που εκείνος υποσχέθηκε. Την ίδια εποχή δρούσαν αρκετές ένοπλες επαναστατικές ομάδες
  στα σερραϊκά βουνά.

  Θρυλική έμεινε και η δράση στην περιφέρεια των Σερρών του Νίκου Τσάρα, του πιο σημαντικού αγωνιστή
  της Μακεδονίας στη προεπαναστατική περίοδο. Οι Σέρρες υπήρξαν μια από τις πρώτες πόλεις της
  Μακεδονίας όπου η Φιλική Εταιρεία ίδρυσε πυρήνα και μύησε στο μέγα μυστήριο πολλούς εταίρους και τον
  μητροπολίτη Χρύσανθο.

Εμμανουήλ Παπάς
  Μια μεγάλη μορφή του ’21 είναι χωρίς αμφιβολία και ο Σερραίος ήρωας Εμμανουήλ Παπάς. Η δράση και η
  θυσία στον αγώνα της κολοσσιαίας περιουσίας και της ζωής του αλλά και της ζωής των αγοριών του (οι
  υπόλοιποι της οικογένειας φυλακίστηκαν) συνθέτουν μια από τις πιο μεγάλες τραγωδίες της εποχής εκείνης,
  γεμάτες αίμα, πόνο μα και μεγαλείο.

  Η συμβολή των Σερραίων αργότερα, στον Μακεδονικό Αγώνα, ήταν επίσης πολύπλευρη και αποφασιστική.

  Το Ελληνικό Προξενείο των Σερρών υπήρξε το κέντρο οργάνωσης και καθοδήγησης του αγώνα αυτού στην
  Ανατολική Μακεδονία. Και οι Σέρρες ανέδειξαν θρυλικούς Μακεδονομάχους, που έγραψαν λαμπρές σελίδες
  με τα κατορθώματά τους, όπως ο Παπα-Πασχάλης, ο Μητρούσης, ο Ούρδας, ο Παναγιώτου, ο Στρατής
  σφράγισαν με το αίμα τους μια εποποιία, που τραγούδησε ο σερραϊκός λαός με απλά αλλά αθάνατα
  τραγούδια.

  Δυστυχώς οι Σέρρες, όπως και όλη η Μακεδονία ελευθερώθηκαν έναν αιώνα περίπου αργότερα απ’ την
  υπόλοιπη Ελλάδα.

  Κατά τους βαλκανικούς πολέμους η πόλη ήταν στο κέντρο των συγκρούσεων. Τον Ιούνιο του 1913
  βομβαρδίστηκε και πυρπολήθηκε από τους Βουλγάρους και υπέστη μια από τις μεγαλύτερες καταστροφές
  της ιστορίας της. Μα ήταν ελεύθερη. Και οι Σερραίοι, γυμνοί και άστεγοι, πάνω στα ερείπια, υπακούοντας
  στη μυστική φωνή των ονείρων και του πεπρωμένου, άρχισαν τη νέα και δύσκολη μα ελπιδοφόρα και
  ελεύθερη ζωή τους, δημιουργώντας σιγά σιγά αυτή την ωραία πολιτεία, που όλοι θαυμάζουν σήμερα.



ΙΣΤΟΡΙΑ - ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ & ΟΝΟΜΑΣΙΑ
Αλήθεια οι Σερραίοι είναι απ' τα Σέρρας απο τις Σέρρες;
Γιατί "τα Σέρρας" και όχι "οι Σέρρες"
               Η ονομαστική ουδετέρου "τα Σέρρας" παρά το γεγονός ότι πράγματι είναι
           "απροσδόκητος" βρίσκεται "εν χρήσει" όπως θα λέγαμε, εδώ και τέσσερις αιώνες!!!
               Στα 1894, ο συγγραφέας και ιστορικός Π. Παπαγεωργίου (σπανίας
           μορφώσεως και άριστος μελετητής των αρχαιοτήτων και του γλωσσικού ιδιώματος
           των Σερρών) αναφερόμενος στις διάφορες ονομασίες της πόλης γράφει: "ο νυν
           εύχρηστος τύπος "Σέρρας" μετά του ουδετέρου άρθρου "τα Σέρρας" είναι καλά
           πλασθείς εκ της αιτιατικής του πληθυντικού "τας Σέρρας" κατά συνεκφώνησιν των
           δύο φθόγγων...".
               Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή:
               1. Ο τύπος "τα Σέρρας" βρίσκεται κατά πρώτο σε έναν αγιορείτικο κώδικα της
           ιεράς μονής Δοχειαρίου. "Επαρέλαβαν οι Τούρκοι τας Σέρρας εν έτει (1383) μηνί
           Σεπτεμβρίω ιθ..."
               2. Για τον τύπο "τα Σέρρας", ο Π. Παπαγεωργίου αναφέρει ότι σε κώδικα της
           Ιεράς Μητροπόλεως του έτους 1589 (σελ.30), υπάρχει η καταγραφή: "...γνωστώ
           έστω εις πάντας ότι τον Καρβασαρά όπου έχομεν εις τα Σέρρας..."
               3. Στη "Σερραϊκή Χρονογραφία" του Παπασυναδινού (1598-1642) συχνά
           συναντούμε την αναφορά "εις τας Σέρρας" και "στας Σέρρας", ποτέ όμως "σταις
           Σέρραις".
               4. Σε ένα αυτόγραφο σημείωμα του Μητροπολίτη Σερρών Ανθίμου, στα
           1679, διαβάζουμε: "...εις τα Σέρρας και εις ενθύμησιν έγραψα".
               5. Στα 1798, ο Κοζανίτης γιατρός Μιχ. Περδικάρης σε επιστολή του γράφει:
           "ένα της γράμμα έλαβα από τα Σέρρας", "...εγώ είμον εις τα Σέρρας...", "...έφυγα και
           ήλθα εις τα Σέρρας..."
               6. Στα 1839, οι πρόκριτοι του Μελένικου στέλνουν μια αναφορά στον τότε
           τούρκο σουλτάνο, όπου ανάμεσα στα άλλα γράφουν: "...Τα Σέρρας όπου είναι δέκα
           φοραίς μεγαλήτερον..."
               7. Σε χειρόγραφο κώδικα της Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου Σερρών, στα
           1775, διαβάζουμε: "...Εις το 1849 Ιουνίου 29 έγινεν πυρκαϊά και εκάησαν όλο τα
           Σέρρας..."
               8. Στα 1913, όταν οι έλληνες στρατιώτες περνούσαν από τους δρόμους της
           κατεστραμμένης πόλης των Σερρών τραγουδούσαν: "...επήραμε και την Καβάλα μας
           τα έμορφα τα Σέρρας και Δράμμα..."
               9. Ένα άλλο τραγούδι, που διασώθηκε από τα μέσα του προηγούμενου αιώνα,
           έλεγε: "Νιγρίτα και περίχωρα εβγάτε για να διήτε, τα Σέρρας όπου καίγονται και να τα
           λυπηθήτε..."
               Στα παραδείγματα αρ.6 και 7 "Τα Σέρρας μεγαλήτερον" και "όλον τα
           Σέρρας", έχομεν να κάνουμε με μια "ιδιότυπον περίπτωση με το κατηγορούμενον
           και τον κατηγορηματικόν προσδιορισμόν εις την ονομαστική ενικού και το
           υποκείμενο (την ονομασίαν της πόλεως) εις την ονομαστικήν του πληθυντικού, ενώ
           έπρεπε να συμφωνούν κατά γένος και πτώσιν, όπως αναγράφονται εις το τοπικόν
           ιδίωμα..." (Ν. Πέτροβιτς - "Σερραϊκά Χρονικά" - τόμος δεύτερος, Αθήναι 1957). Για
           να φθάσει τελικά η ονομασία πόλης των Σερρών, όπως διαπίστωνε 62 χρόνια μετά
           τον Π.Παπαγεωργίου ο γλωσσολόγος Β. Φόρης, εις την ονομαστικήν του ουδετέρου
           "τα Σέρρας" και να αντικαταστήσει πλήρως τον λόγιον τύπον "Αι Σέρραι".
               Ύστερα από όλα αυτά, όχι μόνο δε βρίσκουμε το λόγο που θα πρέπει να μας
           κάνει να χρησιμοποιούμε τον "εκδημοτικοποιημένο" όρο "οι Σέρρες" ή "στις Σέρρες"
           (όπως δεν θα έλεγε ποτέ ο κάτοικος της Πάτρας "στις Πάτρες" ή ο Θηβαίος "στις
           Θήβες"), αλλά πιστεύουμε ότι θα πρέπει να διαφυλάξουμε ως κόρην οφθαλμού ό,τι
           κληρονομήσαμε μέσα από τις λαϊκές μας παραδόσεις και ό,τι κατάφερε να επιζήσει
           του κονιορτού των χρόνων.
               Σημείωση: Στο τέλος του περασμένου αιώνα ο Μαργαρίτης Δήμητσας,
           εξετάζοντας τους διάφορούς τύπους της ονομασίας των Σερρών, έφτασε και στον
           τύπο "Η Σέρρα" κατά μίμηση του "η Θήβα", "η Πάτρα" κ.ά., αλλά ο τύπος αυτός,
           σύμφωνα με τα γραφόμενα του Ν. Πέτροβιτς, παρ' ότι γραμματικά σωστός
           (ονομαστική του ενικού), "...δεν ευδοκίμησε διότι... ως κακόηχο δεν το εδέχετο το
           εντόπιο λαϊκό αισθητήριο..." (σ.σ.: Μόνη εξαίρεση ο ποιητής Κωστής Παλαμάς που
           στη "Φλογέρα του βασιληά" γράφει: "...την πόρτα ανοίγει και η Σέρρα η
           λαγκαδόκλειστη")