ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ & ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ
Σ'αυτή τη στήλη φιλοξενούμε άρθρα απο οποιοδήποτε σχολείο.

Σ' αυτό το τεύχος φιλοξενούμε:
Το άρθρο "Σεισμοί" του μαθητή Ανδρέα Κουλιέρη του Γυμνασίου Πλατανιά Χανίων
Ενα άρθρο απο Ελληνικό σχολείο του Λονδίνου.
Ενα άρθρο του Καθηγητή Αριστείδη Κορακά, για το Home Theater

Αρθρο: Σεισμοί και προστασία
Ανδρέας Κουλιέρης
Μαθητής Γ' Τάξης Γυμνασίου Πλατανιά Χανίων
     Για πολλές περιοχές της Ελλάδας ο κίνδυνος από τους σεισμούς είναι μεγάλος. Όλοι οι οικισμοί της χώρας μπορούν να πάθουν ζημιές μεγάλες ή μικρές από ένα σεισμό. Για το λόγο αυτό, χρειάζεται να ξέρουμε, τι πρέπει να κάνουμε για να προστατευτούμε σε τέτοιες δύσκολες ώρες.

Διαβάστε προσεχτικά τις παρακάτω απλές και χρήσιμες οδηγίες.

Α. ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΑΠΟ ΤΩΡΑ
    Πρέπει να ξέρετε από πού και πως κλείνει ο γενικός διακόπτης για το ηλεκτρικό ρεύμα.
    Να ξέρετε τα τηλέφωνα που είναι χρήσιμα σε ώρα ανάγκης.
    Να έχετε προμηθευτεί μερικά πράγματα που είναι απαραίτητα σε ώρα έκτακτης ανάγκης: φάρμακα, φακό κ.λ.π.
    Να βάλετε σε χαμηλές θέσεις τα μεγάλα και βαριά αντικείμενα και όσα μπορούν εύκολα να σπάσουν.
    Να μην τοποθετείτε βαριά πράγματα στους τοίχους γύρω από τα κρεβάτια.
    Να έχετε συζητήσει και να ξέρετε όλοι στην οικογένεια σας τι πρέπει να κάνετε σε περίπτωση σεισμού.

 Β. ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΤΗΝ ΩΡΑ ΤΟΥ ΣΕΙΣΜΟΥ
    Αν βρεθείτε έξω από κτίριο μείνετε έξω. Αν βρεθείτε μέσα, μείνετε μέσα. Στους σεισμούς οι περισσότεροι τραυματισμοί γίνονται την ώρα που μπαίνουμε στα κτίρια ή που βγαίνουμε από αυτά.
    Αν βρεθείτε μέσα, σταθείτε μακριά από έπιπλα ή από αντικείμενα που μπορεί να πέσουν
    Μπείτε κάτω από ένα γερό τραπέζι ή κάτι ανάλογο. Σταθείτε κάτω από την κάσα της εσωτερικής πόρτας.
    Μείνετε μακριά από παράθυρα.
    Μη βγαίνετε στα μπαλκόνια.
    Μην τρέχετε προς την έξοδο.
    Μη χρησιμοποιείτε πότε το ασανσέρ. Κινδυνεύετε να εγκλωβιστείτε στην περίπτωση που θα κοπεί το ρεύμα.
    Μην μπαίνετε μέσα σε κτίρια για να προστατευτείτε. Μείνετε σε ελεύθερους χώρους.
    Μην πλησιάζετε στις ακτές. Ύστερα από μεγάλο σεισμό είναι δυνατόν να δημιουργηθούν κύματα με μεγάλη ταχύτητα και ύψος.
    Αν οι μαθητές βρεθούν στο σχολείο, πρέπει να μπουν αμέσως κάτω από τα θρανία. Έτσι είναι περισσότερο προφυλαγμένοι.


Αρθρο: Η ζωή μας στο Λονδίνο
Από το ελληνικό σχολείο του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή
οι μαθητές του τμήματος G.C.S.E.
Η δασκάλα Νίκη Λαμπροπούλου



Pros ta paidia tou 6ou Gymnasiou Serrwn pollous xairetismous

Από το ελληνικό σχολείο του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή, οι μαθητές του τμήματος G.C.S.E. γράφουν για τη ζωή τους στο Λονδίνο.

        Η ζωή μας εδώ στο Λονδίνο είναι σχετικά καλή. Έχει ωραία μαγαζιά και όμορφα μέρη να πάει κανείς, πολλά μουσεία, αίθουσες τέχνης, πάρκα τεχνολογίας, ζωολογικό κήπο κ.ά. Έχει πολλές ευκαιρίες για να βρει κανείς δουλειά. Οι άνθρωποι είναι πολύ ευγενικοί, κάποιοι φιλικοί, επίσης είναι ειδικοί και ξέρουν καλά τη δουλειά τους. Οι Έλληνες είναι γενικά φιλικοί και φιλόξενοι, γι'αυτό και οι Άγγλοι είναι μαζί τους επίσης φιλικοί.
       Όμως, η μόλυνση του περιβάλλοντος υπάρχει σε μεγαλύτερο βαθμό εδώ απ' ότι  στην Ελλάδα και την Κύπρο. Ο καιρός είναι μερικές φορές πολύ άσχημος, κάνει κρύο και βρέχει συνεχώς, μπορεί και εβδομάδες χωρίς να σταματά, χωρίς να φαίνεται ήλιος. Κάποτε χιονίζει, έχει πάγο. Συχνά  τη νύχτα έχει ομίχλη.
       Τα σχολεία είναι πολύ καλά, με μεγάλα γήπεδα, βιβλιοθήκες, πολύ καλούς δασκάλους/δασκάλες, όμως τα βρίσκουμε λίγο βαρετά.
       Η εγληματικότητα είναι αυξημένη σε κάποιες περιοχές, δεν μπορεί κανείς να κυκλοφορήσει μόνος του το βράδυ και υπάρχει μεγάλος ρατσισμός, ιδαίτερα εναντίον αυτών που τώρα έρχονται στο Λονδίνο για να βρουν δουλειά.Οι άνθρωποι χωρίζονται σε πολύ πλούσιους και πολύ φτωχούς.
       Παρ' όλα αυτά, αγαπούμε την πόλη μας τόσο, όσο και τις περιοχές από τις οποίες καταγόμαστε, (κυρίως την Κύπρο) και κάθε καλοκαίρι επισκεπτόμαστε τα χωριά μας και βρισκόμαστε μαζί με τους συγγενείς μας.
       Τίνα Ζαχαρία                    Tina Zaxaria                     Κυριακούλα Παναγή      Kyriacoulla Panayi
       Αλέξανδρος Κυριάκου   Alex Kyriakou                   Ανδρέας Σταύρου          Andrew Staurou
       Μαρίνα Λαζάρου             Marina Lazarou                 Πανίκος Παναγής          Panikos Panayis
       Ζωή Κατσικίδη                Zoe Katsikidis


Αρθρο: ΕΙΚΟΝΑ & ΗΧΟΣ
Αριστείδης Κορακάς

Καθηγητής Μαθηματικός 6ου Γυμνασίου Σερρών


1.HOME  THEATER  (OIKIAKΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ)
Είμαστε  στο 2000μ.χ. Πόσοι από σας δεν έχετε ακούσει ακαταλαβίστικες ή δυσνόητες έννοιες γύρω από τον ήχο, την εικόνα ή γύρω από τον ήχο και την εικόνα ταυτόχρονα και όχι μόνο!!
     Βλέποντας σε ένα ηλεκτρονικό μηχάνημα  λογότυπα όπως ΡCM, CD-R, SURER CD, CD-RW(+), SACD , VIDEO-CD, VIRTUAL SURROUND, DOLBY PRO- LOGIC, AC-3, DOLBY DIGITAL 5.1 ή 6.1 DSP, MP3, WIDE SCREEN, MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 (άραγε γιατί όχι MPEG-3;) THX, DTS, DVD-AUDIO, RGB, PAΝ and SCAN, Letter box, Disk, Navigation (να σταματήσω;)  που ενδεχομένως είναι γραμμένα επάνω  του ή έχουμε ακούσει να μιλούν γι' αυτά (είναι τα πιο απλά!!...).
     Νομίζω ότι νοιώθουμε ανάμικτα συναισθήματα. Μας κυριεύουν το δέος και ο φόβος. Αυτά είναι τα πρώτα!! Ακολουθούν τα, δεν βαριέσαι δεν είναι για μας αυτά, (κατευθείαν απόρριψη, εγκατάλειψη κάθε προσπάθειας), ή τι είναι όλα αυτά; Πώς θα τα μάθω; μπορώ;
     Τι είναι ψηφιακός επεξεργαστής και ψηφιακή συμπίεση, ηχητική σκίαση,  αναμορφική εικόνα, βιντεοπροβολέας,  TV PLASMA  βιντεοκάμερα χωρίς κασέτα!!!
     Οποιος γνωρίζει (10) τουλάχιστον από αυτά, μπορεί να πει ότι γνωρίζει το (άλφα μόνο) του HOME THEATER και ότι ελπίζουμε  να μάθει περισσότερα απ' αυτή τη σειρά των άρθρων. Οποιος δεν γνωρίζει τίποτα, πρέπει να  δώσει περισσότερη προσοχή!!!
     Θα προσπαθήσουμε με απλά λόγια κάθε φορά και όσο το δυνατό με λιγότερα τεχνικά χαρακτηριστικά, ορολογίες ή λεπτομέρειες, στην αρχή, να κατανοήσουμε τον θαυμαστό κόσμο του Home theater.  Καλώς ήρθατε στο μέλλον!!
     Το Home Theater λοιπόν για τους λάτρεις του ήχου και της εικόνας δηλαδή  του κινηματογράφου είναι "ό,τι καλύτερο" αυτή την στιγμή. Το λέμε αυτό γιατί μετά από ένα εξάμηνο δεν γνωρίζουμε τι μας επιφυλάσσει η τεχνολογία!..Πολλές φορές δεν την προλαβαίνουμε! Μόλις λέμε για ένα μηχάνημα: " καλό είναι αλλά αν είχε κι αυτό" θα ήταν καλύτερο, το επόμενο μοντέλο το έχει!! και μην φαντασθείτε χρόνια. Τον επόμενο. ή μεθεπόμενο μήνα.!!!
     Ο οικιακός κινηματογράφος  είναι ό,τι λέει: κινηματογράφος στο σπίτι! Πολλά ή λίγα μηχανήματα (ανάλογα με τις οπτικοακουστικές απαιτήσεις μας) που κάνουν σχεδόν τα πάντα! και να μην είναι χώρος μας τόσο κατάλληλος.(προσέξτε όχι ακατάλληλος) αυτά... τον κάνουν!! αποκλειστικά δική μας επιλογή είναι μόνο μια  πολυθρόνα!!. Να φαντασθείτε ότι υπάρχουν εταιρίες που ανάλογα με τον χώρο που διαθέτουμε έχουν έτοιμες λύσεις!!... Από το απλό δωμάτιο και το σαλόνι, μέχρι το μεγάλο υπόγειο (το καλλύτερο απ' όλα) ή ότι άλλο έχουμε.
     Αλλά ας αρχίσουμε να τα απομυθοποιούμε:
     Το Home Theater  αποτελείται από:
     1)  Μια τηλεόραση (κατά προτίμηση wide)  ή βιντεοπροβολέα με οθόνη.
     2)έναν ενισχυτή ή πολλούς  προενισχυτές και ενισχυτές Α/V (ήχου και εικόνας) για οδήγηση των   ηχητικών δεδομένων ή
     3) video s-VHS Hi-Fi ή DVD  (ψηφιακό βίντεο)
     4)σετ ηχείων από έξι και πάνω διαφόρων αποκρίσεων συχν'οτητας.
     5)Ηχομόνωση και ηχοαπορόφηση για ακριβά γούστα!!..

     Αποκλειστικός του σκοπός είναι να βάλει τον θεατή μέσα στα δρώμενα. Οχι να βλέπει. Να συμμετέχει!!!. Σαν να βρίσκεται στο κέντρο.
(ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)...


Αρθρο: Πολιτιστικός σύλλογος Γεφυρουδίου
Χρύσα Κοτζάογλου

Μαθήτρια Γ' Τάξης 6ου Γυμνασίου Σερρών
    ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΕΦΥΡΟΥΔΙΟΥ «Η ΕΛΠΙΔΑ»
Χρύσα Κοτζάογλου
ΡΕΒΕΓΙΟΝ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΜΕ ΧΟΡΟ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΧΩΡΙΣ ΧΑΡΤΟΠΑΙΞΙΑ
ΚΑΘΙΕΡΩΘΗΚΕ ΠΡΙΝ ΑΠΟ 29 ΧΡΟΝΙΑ

     Τότε, πριν από 29 χρόνια, μια παρέα νέων στο Γεφυρούδι, αποφάσισε να υποδεχτεί  το 1972, μαζί με όλους τους νέους και τις νέες του χωριού, με χορό, και με τραγούδια, χωρίς να χαρτοπαίξει.
     Έτσι διοργανώθηκε το 1ο  Πρωτοχρονιάτικο Ρεβεγιόν, το ’72. Χρόνο με το χρόνο, η συμμετοχή μεγάλωνε, οι γυναίκες, που το έθιμο της χαρτοπαιξίας των ανδρών τις ήθελε κλεισμένες στο σπίτι, βρήκαν διέξοδο σ’ αυτή την πρωτοβουλία των νέων του ’72, που από το 1982 πέρασε στα χέρια του Πολιτιστικού Συλλόγου «Η ΕΛΠΙΔΑ».
     Τα πράγματα άρχισαν να αντιστρέφονται, τα γεμάτα κάθε 31 Δεκεμβρίου, καφενεία των ανδρών άδειασαν και έκλεισαν. Το ζεστό γεμάτο αγάπη, κέφι, χορό και τραγούδι, καφενείο της «ΕΛΠΙΔΑΣ» γέμισε από άνδρες, γυναίκες και παιδιά γέμισε από την μία και μεγάλη Γεφυρουδιώτικη οικογένεια που κάθε χρόνο υποδέχεται τον καινούργιο χρόνο χωρίς χαρτιά, δημιουργώντας έτσι ένα άλλο έθιμο που θέλει τους Γεφυρουδιώτες να υποδέχονται τον καινούργιο χρόνο, αλλά και τον νέο αιώνα, φέτος, με κρασί, φαγητό και πολύ χορό.


Αρθρο: Η μέρα της μπάμπως
Απόστολος Γρηγοράκης

Μαθητής Γ' Τάξης 6ου Γυμνασίου Σερρών

Η ''ΜΕΡΑ ΤΗΣ ΜΠΑΜΠΩΣ", Η ΛΕΓΟΜΕΝΗ <<ΓΥΝΑΙΚΟΚΡΑΤΊΑ>> ΣΤΗ ΜΟΝΟΚΚΛΗΣΙΑ ΣΕΡΡΩΝ

     Η 8 του Γενάρη, γιορτή της όσιας Δομνίκης, είναι αφιερωμένη αποκλειστικά και μόνο στις παντρεμένες γυναίκες.
     Πρωί-πρωί οι γυναίκες με την ιδιότυπη ενδυμασία τους πηγαίνουν στο σπίτι της πιο ηλικιωμένης γυναίκας, της μπάμπως(μπάμπω= γριά ή μαμή), που είναι και το τιμώμενο πρόσωπο της μέρας, και, αφού τη <<βρέχουν>> με βασιλικό και τη βάζουν να <<τάξει>>, της προσφέρουν δώρα. Ύστερα την τοποθετούν πάνω σε ένα αμάξι, κατάλληλα μετασκευασμένο και στολισμένο. Και τη γυρίζουν στους δρόμους του χωριού χορεύοντας στο ρυθμό της παραδοσιακής γκάιντας. Ακολουθεί το γλέντι που το μεσημέρι μεταφέρετε ξέφρενο στην κεντρική πλατεία του χωριού. Οι θρακιώτικοι χοροί, το <<ζουναράδικο>> και η <<μπαιντούσκα>> έρχονται πρώτοι έπονται ο συρτός και ο καρσιλαμάς. Μην τολμήσει κάποιο αντρικό πόδι να παραβιάσει τα σύνορα, που έχουν ορίσει με σχοινί γύρω από την πλατεία! Τον περιμένει κατάβρεγμα μέχρι το κόκαλο.
     Αλλες γυναίκες ντυμένες με αντρικές ενδυμασίες ασχολούνται με καθαρά αρρενωπές δουλειές. Παράλληλα οι άντρες στα σπίτια αναγκάζονται να κάνουν τις εργασίες του σπιτιού, αφού η νοικοκυρά λείπει για μια μέρα από αυτό. Η διασκέδαση και το συμπόσιο, συνεχίζεται το σούρουπο μέσα στο οίκημα του συλλόγου σε αυστηρά περιορισμένο κύκλο των παντρεμένων γυναικών μέχρι τα ξημερώματα της επομένης μακριά από κάθε αδιάκριτο μάτι και χωρίς την αντρική παρουσία. Οι οργανοπαίκτες είναι χωρισμένοι από ένα προπέτασμα, για να μην βλέπουν ότι γίνεται.
     Οι ρίζες όμως του εθίμου πρέπει να αναζητηθούν πολύ πιο παλιά και πιθανόν στην αρχαιότητα. Ίσως ξεκίνησε από τη λατρεία κάποιας αρχαίας θεότητας της γονιμότητας. Οι γυναίκες στην αρχαιότητα πρόσφεραν θυσίες στην Γενετυλλίδα, αττική θεότητα της γονιμότητας του τοκετού, η γιορτή που γινόταν προς τιμή της χαρακτηριζόταν ως γιορτή των γυναικών. Το έθιμο αυτό φαίνεται πως πρωτάρχισε με τιμώμενο πρόσωπο τη μαμή, που αποτελούσε
        Αξιόλογο μέλος της κοινωνίας του χωριού, και από έλλειψη μαμής πιθανόν στα πρώτα χρόνια της εγκατάστασης των προσφύγων στη Μονοκκλησιά, τη θέση της πήρε η γεροντότερη γυναίκα του χωριού. Παρόμοια έθιμα με συμμετοχή γυναικών γίνονται και σε άλλα χωριά της Βόρειας κυρίως Ελλάδας.
 


Επιστροφή στην κεντρική σελίδα της εφημερίδας