ΕΠΙΣΤΗΜΗ
- ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ - ΒΙΒΛΙΑ
Άρθρο 1ο:
Είμαστε υπερήφανοι για την Ελληνική γλώσσα;
Βλάσσης
Λέττας
Μαθητής
του Γ2, 1ου Γυμνασίου Μεταμόρφωσης
Υπεύθ. Καθηγήτρια:
Όλγα Λούφου
-
Είμαι Έλληνας και όπως είναι φυσικό
είμαι περήφανος που είμαι Έλληνας .
-
Αυτό σημαίνει πολλά πράγματα , όπως
π.χ. το ότι είμαι περήφανος για την ελληνική γλώσσα. Εδώ θα ήθελα να κάνω
μια ερώτηση σε σας : Είσαστε όλοι περήφανοι που είσαστε Έλληνες ; Είσαστε
όλοι περήφανοι για την ελληνική γλώσσα; (Αυτό το άρθρο απευθύνετε μόνο
σε αυτούς που είναι περήφανοι για τη γλώσσα μας)
-
Πόσες φορές δεν έχουμε πει ότι είναι
άδικο για τη γλώσσα μας , και συνεπώς για ολόκληρο τον Ελληνισμό , το ότι
όχι μόνο δεν είναι η παγκόσμια γλώσσα αλλά δεν είναι ούτε στις επίσημες
ευρωπαϊκές γλώσσες; Μήπως όμως δεν έχουμε αυτό το δικαίωμα ; Μήπως βοηθάμε
κι εμείς σ' αυτό ; Και εξηγούμαι , εμείς οι ίδιοι όχι μόνο δεν κάνουμε
τίποτα για να το αποτρέψουμε αλλά χρησιμοποιούμε στο γραπτό και προφορικό
μας λόγο ξένους όρους και λέξεις συμβάλλοντας έτσι στην υποτίμηση της γλώσσας
μας.
-
Τι μπορούμε να κάνουμε ; Πολλά, και
πρώτα απ' όλα να μειώσουμε όσο γίνεται τις μη ελληνικές λέξεις ( sorry
, yes , OK ) που έχουν γίνει της μόδας . Αν το καταφέρουμε αυτό τότε θα
μπορούμε να πάμε παρακάτω , γιατί υπάρχει και παρακάτω .
-
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να πετύχουμε
την εδραίωση της ελληνικής γλώσσας ως επίσημη ευρωπαϊκή γλώσσα , αφού αυτό
θα ήταν το δίκαιο . Θα ήταν δίκαιο γιατί , η ελληνική γλώσσα αποτελεί την
κύρια πηγή πολλών, αν όχι των περισσότερων, ευρωπαϊκών και μη γλωσσών .
Ένας τρόπος, λοιπόν, θα ήταν να στέλναμε όλοι από ένα γράμμα στους υπεύθυνους.
Φυσικά αν έστελνα ένα γράμμα εγώ τώρα και ένα ο τάδε μετά από δυο χρόνια
δε θα είχαμε αποτελέσματα.
-
Αν όμως όλοι μας κάναμε το ίδιο , θα
μας έπαιρναν στα σοβαρά και ίσως να είχαμε αποτέλεσμα.
-
Αυτός βέβαια είναι ένας τρόπος, υπάρχουν
πολλοί άλλοι τρόποι που κάποιος μπορεί να εφαρμόσει. Ο Έλληνας ακαδημαϊκός
και πρώην πρωθυπουργός Ζολώτας έγραψε ένα λόγο
στα Αγγλικά χρησιμοποιώντας μόνο ελληνικές λέξεις. Όλοι μας μπορούμε κάτι
να κάνουμε.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Απο Βαγγέλη Γκιμπερίτη (Υπεύθυνος
Web Team 6ου Γυμνασίου Σερρών). Αγαπητέ Βλάσση. Σκοπεύω να τοποθετήσω αυτό
το ιστορικό και μοναδικό κείμενο του Ξ. Ζολώτα στις κύριες σελίδες του
site του 6ου Γυμνασίου. Τώρα όμως που το ανέφερες αξίζει τον κόπο να το
τοποθετήσουμε και εδώ. Θα προσπαθήσουμε όλοι μαζί να κάνουμε υπερήφανους
τους Έλληνες για την ωραία μας γλώσσα. Το περιβόητο λοιπόν αυτό κείμενο
που παρουσιάστηκε το 1959 στην Αμερική.
POLITICAL
MAGIC AND CRYPTOPLETHORISM
Statement
made by X. Zolotas, at the Fourteenth Annual Meeting of the Board of Governors
of the International Monetary Found, Washington DC, October 1959
Kyrie,
It is Zeus'
anathema on our epoch for the dynamism of our economies and the heresy
of our economic methods and policies that we should agonize between the
Scylla of numismatic plethora and the Charybdis of economic anemia.
It is not
my idiosyncrasy to be ironic or sarcastic but my diagnosis would be that
the politicians are rather cryptoplethorists.
Although they
emphatically stigmatize numismatic plethora, the energize it through their
tactics and practices.
Our policies
should be based more on economic and less on political criteria.
Our gnomon
has to be a metron between economic, strategic and philanthropic scopes.
Political magic has always been antieconomic.
In an epoch
characterized by monopolies, oligopolies, monopsonies, monopolistic, antagonism
and polymorphous inelasticities, our policies have to be more orthological.
But this should not be metamorphosed into plethorophobia which is endemic
among academic economists.
Numismatic
symmetry should not hyper-antagonize economic acme.
A greater
harmonization between the practices of the economic and numismatic archons
is basic.
Parallel to
this, we have to synchronize and harmonize more and more our economic and
numismatic policies panethnically.
These scopes
are more practicable now, when the prognoses of the political and economic
barometer are halcyonic.
The history
of our didymous organizations in this sphere has been didactic and their
gnostic practices will always be a tonic to the polyonymous and idiomorphous
ethnical economies.
This genesis
of the programmed organization will dynamize these policies. Therefore,
I sympathize, although not without criticism on one or two themes, with
the apostles and the hierarchy of our organization in their zeal to program
orthodox economic and numismatic policies.
I apologize
for having tyrannized you with my hellenic phraseology.
In my epilogue,
I emphasize my eulogy to the philoxenous autochthons of this cosmopolitan
metropolis and my encomium to you, Kyrie, and the stenographers.
From Internet web page: http://users.hol.gr/~palabr/zolotas.htm
Άρθρο 2ο:
Η ΠΑΙΔΕΙΑ
Αντωνία
Σαββάκη
Μαθήτρια
του Γ3 του 1ου Γυμνασίου Μεταμόρφωσης
Υπεύθ. Καθηγήτρια
Λίλα Γουλή
Ο
όρος παιδεία είναι ευρύτερος από την εκπαίδευση και γι' αυτό μπορούμε να
τον προσδιορίσουμε ως ένα σκληρό αγώνα αυτογνωσίας. Το μεγαλείο της παιδείας
έγκειται στο ότι αναγνωρίζει στον κάθε άνθρωπο αξία, ότι κάθε άτομο είναι
πηγή δημιουργίας. Από την άποψη της παιδείας ο άνθρωπος δεν είναι μέσο
αλλά αυτοσκοπός. Ο όρος παιδεία επίσης διατρέχει μεγάλο κίνδυνο που ακούει
στο όνομα καταμερισμός : τεχνική παιδεία στους τεχνικούς και ανθρωπιστική
στους υπόλοπους. Αυτό φθείρει την παιδεία γιατί ο άνθρωπος είναι ένας,
ενιαίος και αδιαίρετος
Όσον αφορά το διαχωρισμό της παιδείας
από την εκπαίδευση, μπορούμε να πούμε το εξής : παιδεία σημαίνει μόρφωση
και ταυτίζεται με την αγωγή. Εκπαίδευση όμως σημαίνει προσπάθεια για απόκτηση
συγκεκριμένων γνώσεων. Εκπαίδευση σημαίνει τελικά κατάλληλη σωματική, πνευματική
και ηθική αγωγή και σε αντίθεση με την παιδεία, η εκπαίδευση είναι συγκεκριμένη
έννοια.
Οι στόχοι της παιδείας στη σύγχρονη
τεχνολογική εποχή είναι πάρα πολλοί.
Μπορούμε
όμως να αναφέρουμε τέσσερεις σημαντικούς στόχους που είναι οι εξής : η
σύγχρονη παιδεία πρέπει α)να στοχεύει στην ανάπτυξη δημιουργικής και κριτικής
σκέψης, β) να παρέχει πολύπλευρη αγωγή και ουσιαστική παιδεία γ) να διαμορφώνει
τον ανθρώπινο χαρακτήρα και δ) να αποκαλύπτει στο νέο τις δυνάμεις του.
Τα μειονεκτήματα του σημερινού ελληνικού
εκπαιδευτικού συστήματος είναι : α) Παρέχει ξερές, γενικές και αναφομοίωτες
γνώσεις, δηλαδή μαθαίνει όσα απαιτούν τα μαθήματα, β) μετατρέπει την παιδεία
σε άγχος, γ) καλλιεργεί την βαθμοθηρία, δ) δεν οξύνει την κρίση των νέων
και ε) φορτώνει τους νέους με παρωχημένες γνώσεις.
Τέλος, το κεφάλαιο παιδεία κλείνει
με τα λόγια του Ε. Παπανούτσου που λένε : ”η παιδεία είναι το κληροδοτούμενο
από γενεά σε γενεά κεφάλαιο των πνευματικών αγαθών που σχηματίζεται μέσα
στην ιστορία και από την ιστορία με τον ατομικό και συλλογικό μόχθο του
ανθρώπου”.