ΕΠΙΣΤΗΜΗ
- ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ - ΒΙΒΛΙΑ
Άρθρο
1ο:
ΒΙΒΛΙΑ - ΝΕΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΕΣ
Αυτό το μήνα σας παρουσιάζουμε μια καλή
έκπληξη απο τη σειρά βιβλίων,
Oι Γονείς, τα Παιδιά και η Πληροφορική.
-
Τίτλος: "O ΠPΩTOΣ MOY YΠOΛOΓIΣTHΣ"
-
Ένας
ηλεκτρονικός υπολογιστής φτάνει στο σπίτι του Kωστάκη και της Eλενίτσας.
Παρέα με τον πατέρα τους ξεχύνονται στην μεγάλη περιπέτεια της εξερεύνησής
του. Oι ερωτήσεις είναι πολλές: Πως λειτουργεί ένας υπολογιστής; Πως αποθηκεύουν
τα δεδομένα οι δισκέτες και τα CD-ROM; Tι κάνουν τα "παράθυρα" στην οθόνη
του υπολογιστή και τι ρόλο παίζουν τα κυκλώματα; Πως η λογική γίνεται μαθηματικά,
τα μαθηματικά ηλεκτρικά σήματα, και τα ηλεκτρικά σήματα λογική; Όλες οι
απαντήσεις στο μυθιστορηματικό ταξίδι, του Kωστάκη, της Eλενίτσας και του
μπαμπά τους στον μαγικό κόσμο της πληροφορικής.
-
Tο βιβλίο "O πρώτος μου υπολογιστής" (εκδόσεις Kαστανιώτη)
αναλύει τις αρχές της πληροφορικής και την λειτουργία των υπολογιστών.
Eίναι γραμμένο σε απλή γλώσσα (με την μορφή διαλόγων μεταξύ γονέων και
παιδιών) και πλούσια εικονογραφημένο με δεκάδες έγχρωμα επεξηγηματικά σκίτσα
για όσους θέλουν να γνωρίσουν τον κόσμο των υπολογιστών, χωρίς να γίνουν
"τεχνικοί"
-
Tο βιβλίο, που έχει γραφεί από τον δημοσιογράφο Πάσχο Mανδραβέλη
και έχει εικονογραφηθεί από τον σκιτσογράφο Mιχάλη Kουντούρη, είναι το
πρώτο της σειράς "Tα παιδιά, οι γονείς και η πληροφορική". Θα ακολουθήσουν:
"H Iστορία των υπολογιστών" και το "Bουτιά στα δίκτυα" που θα καταπιάνεται
με το Internet και την τηλε-πληροφορική.
-
BIOΓPAΦIKA ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ
-
O Πάσχος Mανδραβέλης γεννήθηκε το 1963 στην Kοζάνη.
Tελείωσε την Oικονομική Σχολή του Πανεπιστημίου Aθηνών και έκανε μεταπτυχιακά
στα media στο Πανεπιστήμιο New School for Social Research. Eργάζεται επί
15ετία στον Aθηναϊκό Tύπο σε επιτελικές θέσεις και αρθρογραφεί συχνά για
θέματα πληροφορικής. Άρθρα του σχετικά με πληροφορική και media υπάρχουν
στην διεύθυνση:
-
O Mιχάλης Kουντούρης γεννήθηκε το 1960 στην Pόδο,
και είναι πολιτικός γελοιογράφος σε αθηναΪκές εφημερίδες. Έχει ασχοληθεί
με εικονογράφηση βιβλίου, κινούμενο σχέδιο και πολύ περισσότερο με την
τετράχρονη κόρη του.
Άρθρο
2ο: Paul Klee ένας απο τους μεγαλύτερους ζωγράφους
Κουκουζέλη
Μαρία
Μαθήτρια
του Α2, 6oυ Γυμνασίου Σερρών
Υπεύθ. Καθηγήτρια:
Κική Παυλικιάνη
Το βιβλίο με το όνομα του ζωγράφου Paul Klee κάνει
αναφορά στο έργο του και εκθέτει πολλά απο αυτά.
Το βιβλίο αναφέρεται στην τέχνη και συγκεκριμένα
στη ζωγραφική του Paul Klee.
Τα πρώτα του έργα είναι ασπρόμαυρα και παράξενα
έως φοβερά. Στη συνέχεια εντύπωση μου κάνουν τα χρώματα των έργων που είναι
ζωντανά αλλά και σκούρα. Επίσης κάποια έργα είναι ζωγραφισμένα με πολλά
χρώματα.
Υπάρχουν
κάποια έργα που μοιάζουν με ζωγραφιές μικρού παιδιού.
Ακόμα μεγάλη εντύπωση μου κάνουν και τα αφηρημένα
έργα που είναι δυσνόητα.
Η αφηρημένη τέχνη αναφέρεται σε λίγους, γιατί λίγοι
μπορούν να την καταλάβουν. Κάποιος που δεν έχει ασχοληθεί με την τέχνη
συστηματικά, δύσκολα κατανοεί τέτοια έργα. Βέβαια η αφηρημένη τέχνη είναι
τέχνη που μπορεί να έχει διαφορά νοήματα και ερμηνείες. Γι' αυτό ο καθένας
μπορεί να τη δει από διαφορετική σκοπιά.
Για τον γνώστη της αφηρημένης δημιουργίας όσο παραμορφωμένη
και αν είναι η φύση, στο βάθος, θα υπάρχει μια σωστή παρατήρηση και ένα
αληθινό συναίσθημα. Το αφηρημένο έργο υπακούει σε κάποιους νόμους φυσικούς
, συναισθηματικούς είτε νόμους του έργου.
Οι
ιδέες για τον τρόπο ζωγραφικής γεννιούνται αυθόρμητα στο νου από ορισμένα
σχήματα και χρώματα και τον συνδυασμό τους.
Για παράδειγμα μια γραμμή συνεχής ή όχι, λεπτή
ή χοντρή εκφράζει σε κάθε περίπτωση κάτι διαφορετικό.
Όσον αφορά τα χρώματα, αυτά επηρεάζονται από τα
διπλανά τους, από το φως, την ποσότητα και την ανάμειξη, γι' αυτό μόνο
γενικές ιδέες μπορούμε να αναφέρουμέ.
Για παράδειγμα το γαλάζιο θυμίζει ουρανό ή θάλασσα,
ηρεμία, όνειρο, κρύο κ.α. Το πράσινο θυμίζει τη φύση και ξεκουράζει τα
μάτια κ.α.
Ο συνδυασμός λοιπόν σχημάτων και χρωμάτων καταλήγει
σε ένα έργο νεότερης σχολής. Δηλαδή οι ζωγράφοι νεώτερων σχολών προξενούν
συγκινήσεις αναπαριστώντας τους λόγους που προξενούν τις συγκινήσεις αυτές.
-
Άρθρο 3ο: Οι άνθρωποι και η κλωνοποίηση
Παπάς Παναγιώτης
Μαθητής του Γ3, 1ου Γυμνασίου Μεταμόρφωσης
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Όλγα Λούφου
Oι επιστήμονες ήθελαν να εξελιχθεί η γενετική σε όλους τους τομείς της
και τα τελευταία χρόνια έκαναν το πρώτο βήμα. Εμφύτευσαν γονίδια που δίνουν
ιδιαίτερα χαρακτηριστικά σε φυτά , όπως για παράδειγμα , στα φρούτα για
να μην σαπίσουν, στα δέντρα για να παράγουν καρπούς περισσότερο από μια
φορά το χρόνο. Οι ανακαλύψεις αυτές των συγκεκριμένων γονιδίων οδηγούν
και στην κλωνοποίηση.
Έτσι με φόβο και τρόμο
ο κόσμος δέχτηκε την είδηση τον περασμένο χρόνο πως δημιουργήθηκαν με κλωνισμό
δυο ίδια και όμοια πρόβατα στο Εδιμβούργο. Τα δύο πρόβατα άνοιξαν το δρόμο
για την κλωνοποίηση και το ερώτημα παραμένει, ήταν βήμα μπροστά για την
κατάκτηση της ανθρώπινης φύσης ή βήμα πίσω που ανοίγει τις πύλες της ανθρώπινης
βαρβαρότητας
Η Ντόλη ήταν το όμοιο πρότυπο που έφτιαξαν οι επιστήμονες από ένα άλλο
πρόβατο και οι οποίοι δεν είχαν καμιά πρόθεση να φοβίσουν τον κόσμο, απλώς
έκαναν αυτό το πείραμα και πέτυχαν. Όμως η εικόνα με όμοιους ανθρώπους
να κυκλοφορούν στους δρόμους και με τα ίδια χαρακτηριστικά φοβίζει πάρα
πολύ τους ανθρώπους. Και το ανθρώπινο γένος δεν μπορεί να κατανοήσει πως
σε κάποια χρόνια θα αρχίσουν να δημιουργούνται σε εργαστήρια άνθρωποι έξυπνοι,
ηλίθιοι, πολεμιστές, τεχνοκράτες, και ακόμα και αρχηγοί κρατών.
Ο άνθρωπος αν και φοβάται την κλωνοποίηση συνεχίζει να πιστεύει σε
αυτήν και να φτιάχνει διάφορα έργα με κλωνοποίηση όπως "ο πολλαπλός εαυτός
μου με τα τέσσερα αντίγραφα" του Michael Keaton. H υπόθεση της ταινίας
αναλύει διάφορους προβληματισμούς μιας τέτοιας προοπτικής και των αποτελεσμάτων
της. Όμως ας ελπίσουμε πως ο άνθρωπος δεν θα βρει ποτέ τον τρόπο για να
κάνει μια κλωνοποίηση.
Άρθρο 4ο: Ποιες είναι οι
κοινωνικές επιπτώσεις της πληροφορικής στη ζωή μας;
Πώς βλέπουμε την εξέλιξη των υπολογιστών μετά
από μερικά χρόνια ;
Μαθητής του Γ4, 1ου Γυμνασίου Μεταμόρφωσης
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Λίλα Γουλή
-
Τα τελευταία χρόνια οι υπολογιστές έχουν αρχίσει να μπαίνουν για τα καλά
στη ζωή μας. Σε σχεδόν κάθε δραστηριότητά μας υπάρχει και ένας ηλεκτρονικός
υπολογιστής.
-
Οι υπολογιστές χρησιμοποιούνται ευρέως. Κάποιοι κινηματογράφοι χρησιμοποιούν
αυτά τα μηχανήματα για να εκδίδουν εισιτήρια , να ελέγχουν τα έσοδα και
τα έξοδα και να κανονίζουν να μην κόβονται και άλλα εισιτήρια εάν η αίθουσα
έχει ήδη γεμίσει. Επίσης οι Η/Υ χρησιμοποιούνται από το στρατό για να ελέγχουν
τις τηλεπικοινωνίες και τις κινήσεις του αντιπάλου, ενώ βοηθούν τους στρατηγούς
να δημιουργήσουν σχέδια μάχης σύμφωνα με τη διάταξη των στρατευμάτων του
εχθρού.
-
Οι Η/Υ βοηθούν επίσης και τους σχεδιαστές κάποιων εταιρειών που
φτιάχνουν είτε αυτοκίνητα είτε διάφορα άλλα αντικείμενα να φτιάξουν τα
αρχικά σχέδια του προϊόντος αυτού. Ένας άλλος τομέας που παίζουν οι υπολογιστές
κυρίαρχο ρόλο είναι η αρχιτεκτονική κτιρίων. Με κάποια προγράμματα που
κυκλοφορούν στην αγορά όπως το CAD κ.ά. οι αρχιτέκτονες σχεδιάζουν ένα
χώρο και ύστερα μπορούν με κάποια άλλα προγράμματα να δείξουν στον υποψήφιο
αγοραστή του σχεδίου πώς θα είναι ο χώρος αυτός από μέσα ή απ' έξω με τη
βοήθεια τρισδιάστατων γραφικών.
-
Οι Η/Υ βοηθούν κάποιους ερευνητές να δουλεύουν και εκτός γραφείου
κάνοντας κάποια εργασία. Δηλαδή αυτοί οι υπολογιστές τους βοηθούν να έχουν
πρόσβαση σε ορισμένες βάσεις δεδομένων που αφορούν το αντικείμενο πάνω
στο οποίο δουλεύουν. Εκτός από αυτές τις εργασίες τους οι Η/Υ βοηθούν τους
γιατρούς , μέσω ορισμένων εικόνων , να κάνουν με επιτυχία πολύπλοκες εγχειρήσεις
σε μικρά παιδιά με συγγενείς καρδιοπάθειες , κάτι που δεν μπορούσαν να
κάνουν οι γιατροί και χειρουργοί πριν από κάποια χρόνια. Στο μέλλον ίσως
οι Η/Υ βοηθήσουν στη γενετική , ώστε να μπορούν να προβλεφθούν τέτοιες
ασθένειες.
-
Οι Η/Υ βοηθούν και στην εκμάθηση κάποιων μαθημάτων σε σχολεία για
να βελτιωθούν σ' αυτά με τη βοήθεια ήχου και εικόνας που μπορούν να δώσουν
χωρίς όμως να μπορούν να καταργούν τον καθηγητή. Τα μηχανήματα αυτά τοποθετούνται
επίσης σε αεροδρόμια, λιμάνια και γενικά σε μέρη που υπάρχει πολύς κόσμος
και βοηθούν στην πληροφόρησή τους για το μέρος στο οποίο βρίσκονται όπως
και για τα προγράμματα αεροπορικών εταιρειών και καραβιών.
-
Ένας ακόμη μεγάλος τομέας στον οποίο βοηθούν οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές
είναι τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Τα συστήματα αυτά χρησιμοποιούνται
από παραπληγικά άτομα, κυρίως στην Αμερική. Κάποιο άτομο για παράδειγμα
που είναι τελείως ανάπηρο μπορεί μέσω ενός ειδικού συστήματος να δίνει
προφορικές εντολές σε έναν Η/Υ και αυτός με τη σειρά του να δίνει εντολές
σε ρομποτικά συστήματα, βραχίονες κ.α. Έτσι ένα ανάπηρο άτομο μπορεί να
τραφεί και νιώσει πιο άνετα χωρίς να έχει υποχρέωση σε κανένα. Οι υπολογιστές
βοηθούν επίσης και άτομα που δεν βλέπουν. Μέσω κάποιων ειδικών μέσων και
καλωδίων που εμφυτεύονται στον εγκέφαλο και στα μάτια-στον αμφιβληστροειδή
ένας Η/Υ μπορεί να σχηματίσει με τελείες σε σχηματισμούς σύμβολα που αντιστοιχούν
σε κάποια γράμματα. Τελευταία γίνονται προσπάθειες να βελτιωθούν τα συγκεκριμένα
μηχανήματα έτσι ώστε αυτό που θα βλέπει ένας τυφλός να μην περιορίζεται
μόνο σε τελείες αλλά να είναι κινούμενη βιντεοεικόνα.
-
Ένας άλλος τομέας στον οποίο συνεισφέρουν οι υπολογιστές είναι η αστρονομία.
Αυτοί οι υπολογιστές όμως είναι πολύ ισχυροί και ογκώδεις παρόλες τις προσπάθειες
που γίνονται για μικρότερα chip και μικροκυκλώματα. Έτσι λοιπόν αυτοί οι
υπερυπολογιστές χρησιμοποιούνται από τους επιστήμονες για να μελετηθούν
τα αστέρια, οι πλανήτες και οι μεταξύ τους αποστάσεις. Επίσης πολλοί αστρονόμοι
τους χρησιμοποιούν σε συνδυασμό με πολύ ισχυρά τηλεσκόπια για να επαληθεύσουν
κάποιες θεωρίες για το σύμπαν.
-
Καμιά μελέτη για τους Η/Υ όμως δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί ολοκληρωμένη
, αν δεν περιλαμβάνει την επίδραση των μηχανημάτων αυτών στην κοινωνία.
Στον εργασιακό χώρο οι Η/Υ έχουν δημιουργήσει πολλές νέες θέσεις εργασίας
και ευκαιρίες για σταδιοδρομία , ενώ έχουν καταργήσει άλλες. Γενικά , αν
κανείς δει συνολικά το θέμα , οι Η/Υ έχουν δημιουργήσει ευκαιρίες , αλλά
έχουν προκαλέσει και πολλά προβλήματα. Πολλοί τους θεωρούν σαν το κύριο
αίτιο της προόδου. Άλλοι αμφιβάλουν αν σήμερα είμαστε σε καλύτερη θέση
από εκείνη που βρισκόμασταν πριν τον ENIAC.
-
Ένα άλλο πρόβλημα που προξενούν οι Η/Υ είναι ότι απορροφούν την
προσοχή ενός χρήστη και τον αποξενώνουν από το κοινωνικό του περιβάλλον
γιατί ξοδεύει τον χρόνο του "κολλημένος" μπροστά σ' αυτό το μηχάνημα και
δεν δίνει τόση σημασία όση θα 'πρεπε στο γύρο του περιβάλλον. Επίσης προκαλεί
συναισθηματικά προβλήματα , όπως οικονομικές στενοχώριες , συναίσθημα ανικανότητας
να κάνει την συγκεκριμένη εργασία και αποπροσανατολισμό που συχνά επιφέρουν
ανασφάλεια. Αυτά τα προβλήματα μπορεί να προκλήθηκαν από προσωρινή απόλυση
, ανάθεση νέων καθηκόντων , φόβο στασιμότητας ή απώλεια της εργασίας.
-
Ο Η/Υ μπορεί να προκαλέσει εκτός από ψυχολογικές ασθένειες και σωματικές.
Αυτές μπορεί να είναι προβλήματα στα μάτια που προκαλούνται από την πολύωρη
χρήση του υπολογιστή και την κοντινή απόσταση των ματιών του χρήστη στην
οθόνη. Μια άλλη σωματική ασθένεια είναι το σύνδρομο του καρπού που προκαλείται
από την πολύωρη πληκτρολόγηση και το σύνδρομο του αυχένα ή αυχενικό σύνδρομο
που προκαλείται επί σης από την πολύωρη στάση μπροστά στο μηχάνημα αυτό.
Μερικοί επιστήμονες βρήκαν ότι η πολύωρη χρήση του Η/Υ μπορεί να προκαλέσει
στους άντρες μέχρι και στειρότητα.
-
Ένα άλλο πρόβλημα που προκαλούν τα μηχανήματα αυτά είναι ο εξελληνισμός
ορισμένων όρων της πληροφορικής. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να διαστρεβλώνονται
κάποιες λέξεις και έννοιες της ελληνικής γλώσσας, να αλλάζει το νόημά τους
και να χάνουν τη σημασία τους. Τέτοιες εκφράσεις σαν το μπουτάρω ή το σετάρω
για παράδειγμα προήλθαν από τις αγγλικές λέξεις boot (φορτώνω) και setup
(εγκαθιστώ) αντίστοιχα. Αυτές χρησιμοποιούνται συνήθως από άτομα που έχουν
κάποια σχέση με το χώρο της πληροφορικής και των υπολογιστών. Το κακό όμως
δεν σταματάει εδώ. Οι λέξεις αυτές χρησιμοποιούνται από τα άτομα αυτά και
εκτός του τόπου εργασίας τους. Έτσι λοιπόν υπάρχουν περιπτώσεις που χρησιμοποιείται
τέτοιο λεξιλόγιο σε άλλες περιπτώσεις με αποτέλεσμα αυτοί που παρακολουθούν
να μην μπορούν να καταλάβουν τι ακριβώς εννοεί αυτός που το είπε.
-
Το μέλλον των Η/Υ παρ' όλ' αυτά είναι πιο "αισιόδοξο". Τα τελευταία
χρόνια οι επιστήμονες έχουν εφεύρει μηχανήματα που βοηθούν κάποια άτομα
να ξεπεράσουν προβλήματα όπως είναι η υψηφοβία και η αραχνοφοβία. Αυτά
τα μηχανήματα είναι κράνη , γάντια και άλλες συσκευές που "μεταφέρουν"
τον χρήστη σε μη πραγματικά μέρη όπως μέσα σε παιχνίδια που ο παίκτης παίζει
πρόσωπο με πρόσωπο με τον αντίπαλο.
-
Το μέλλον αυτών των συσκευών προβλέπεται λαμπρό.
-
Οι επιστήμονες δουλεύουν πάνω στην ιδέα να κατασκευάσουν ένα δωμάτιο εικονικής
πραγματικότητας στο οποίο με τη βοήθεια ειδικών μηχανημάτων θα δημιουργούνται
τρισδιάστατα αντικείμενα και ο χρήστης θα μπορεί να κινηθεί πάνω και στους
τρεις άξονες. Βέβαια όπως είναι κατανοητό ο κάθε χρήστης θα μπορεί να σκοτωθεί
και διαπεραστεί από ένα εικονικό σπαθί .Γι'αυτό το λόγο θα κατασκευαστούν
και ειδικά προστατευτικά προγράμματα. Τώρα τελευταία έχουν γίνει μελέτες
για τον πλήρη αυτοματισμό του αυτοκινήτου και του σπιτιού με υπολογιστές.
Ποιος δεν θα ονειρευόταν ένα σπίτι που θα ήταν πλήρως αυτοματοποιημένο;
Μόλις μπαίνει μέσα να τον καλωσορίζει να ρωτάει μέσω των ηχείων του στερεοφωνικού
του τι μουσική θα ήθελε ν' ακούσει και τι φαγητό θα ήθελε να φάει; Να τον
ξυπνάει το πρωί με μουσική να του φτιάχνει από νωρίς τον καφέ για να μην
καθυστερήσει να του λέει τις κλήσεις που δέχτηκες την νύχτα κ.α. Επίσης
σε ποιόν δεν θα άρεσε να υπάρχει στο αυτοκίνητό του ένα ειδικό σύστημα
που θα αναλαμβάνει να οδηγεί το αυτοκίνητο σε περίπτωση που κοιμηθεί ή
για κάποιο άλλο λόγο κάνει κάποιο λάθος χειρισμό; Μπορεί μεν οι δυνατότητες
ενός τέτοιου συστήματος να μην περιορίζονται εδώ αλλά όλ' αυτά είναι ακόμη
ένα μακρινό όνειρο λόγω του μεγάλου κόστους τους.
-
Ένας άλλος τομέας που θα έχει ένα σπουδαίο μέλλον η επιστήμη της πληροφορικής
, είναι τα νευρωνικά δίκτυα ή ηλεκτρονικοί νευρώνες. Τα νευρωνικά
δίκτυα είναι κάποια τυπωμένα κυκλώματα τα οποία "σκέφτονται" και "μαθαίνουν"
όπως και ο ανθρώπινος εγκέφαλος με τη μόνη διαφορά ότι δεν μπορούν να πιάσουν
τις ταχύτητες που πιάνει ο ανθρώπινος εγκέφαλος και δεν μπορούν να αισθανθούν
πόνο , λύπη , χαρά , αγάπη ή ακόμα και μίσος .Έχουν όμως το προτέρημα του
ότι δεν κουράζονται , δεν πεινούν , δεν διψούν αλλά το μόνο που χρειάζονται
είναι ηλεκτρικό ρεύμα. Θέλω να ελπίζω όμως ότι πάντα οι τεχνητοί αυτοί
εγκέφαλοι , ακόμη και να καταφέρουν να "αισθανθούν" θα παραμείνουν εργαλεία
του ανθρώπου και πιστεύω πως δεν θα τον νικήσουν ποτέ γιατί ήταν, είναι
και θα είναι κατασκευάσματά του.
-
Άρθρο 5ο: Η επίδραση της τηλεόρασης
στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού.
Χαριλάου Μανώλης
Μαθητής του Γ4, 1ου Γυμνασίου Μεταμόρφωσης
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Λίλα Γουλή
Είναι γεγονός ότι το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα η τεχνολογία σημείωσε
ραγδαία εξέλιξη. Πολλοί τομείς επηρεάστηκαν, και ανάμεσα σ' αυτούς και
ο σχετικός με την επικοινωνία. Ιδιαίτερη θέση σε αυτήν κατέχουν τα μέσα
μαζικής ενημέρωσης, που επιδρούν καθοριστικά και στο άτομο και στο σύνολο.
Αν θελήσουμε να επικεντρώσουμε την προσοχή μας στο πιο δημοφιλές μέσο,
δεν μπορούμε παρά να αναφερθούμε στην τηλεόραση. Τηλεόραση λοιπόν και προσωπικότητα
του ατόμου δεν είναι άσχετα μεταξύ τους.
Κατ' αρχάς, η τηλεόραση είναι ένα μέσο από το οποίο περνούν στο κοινό κάποιες
ιδέες και απόψεις ορισμένων ατόμων. Έτσι το μηχάνημα αυτό μπορεί να μεταδώσει
μια πληθώρα εκπομπών και ιδεών. Η ποιότητα όμως των εκπομπών εξαρτάται
από τον πομπό. Δηλαδή κάθε πομπός πρέπει να ελέγχει την ποιότητα αυτών
που μεταδίδει και η διαδικασία αυτή να γίνεται συνειδητά. Επειδή όμως κάθε
σταθμός έχει σαν κύριο σκοπό του να μεγαλώσει την ακροαματικότητά του δεν
βάζει εκπομπές "σωστές". Αλλά πλασάρει στο κοινό ό,τι τον συμφέρει. Γι'
αυτό το λόγο κάθε ένας θα πρέπει να ελέγχει αυτά που βλέπει και να διαλέγει
μόνο τα χρήσιμα σ' αυτόν. Ενώ θα πρέπει να αγνοεί αυτά τα πράγματα που
δεν συμφωνούν με τις ηθικές του αξίες. Επειδή όμως τα παιδιά δεν έχουν
την ικανότητα να κρίνουν σωστά, τις εκπομπές που βλέπουν πρέπει να τις
ελέγχουν οι γονείς τους.
Εάν λοιπόν η τηλεόραση παρακολουθείται σωστά μπορεί να λειτουργήσει επιμορφωτικά
και να έχει θετικές επιδράσεις. Το κάθε παιδί μπορεί να αυξήσει τις γνώσεις
του και να ενημερωθεί γύρω από ποικίλα θέματα. Στην επιμόρφωσή του συμβάλουν
κατά πολύ οι διάφορες σειρές που υπάρχουν στο πρόγραμμα κάθε τηλεοπτικού
σταθμού, όπως τα ντοκιμαντέρ κ.α., αλλά είναι δυστυχώς λίγα. Επίσης ένα
παιδί μπορεί να καλλιεργήσει την κριτική του σκέψη παρακολουθώντας ουσιαστικές
συζητήσεις γύρω από ορισμένα κοινωνικά ή ακόμη και πολιτικά θέματα. Ακόμα
μέσω κάποιων σωστά επιλεγμένων ταινιών ή τηλεπαιχνιδιών μπορεί να επιτευχθεί
η ψυχαγωγία του θεατή. Όπως είναι φυσικό βέβαια δεν μπορεί ένα τετράγωνο
κουτί να ψυχαγωγήσει τον τηλεθεατή όπως ένας περίπατος και δεν μπορεί να
αντικαταστήσει ένα φίλο, για παράδειγμα, ή κάποιο άλλο πρόσωπο.
Η τηλεόραση μπορεί ακόμα να συμβάλλει σημαντικά στην καλλιέργεια της αισθητικής
αντίληψης των τηλεθεατών και της αντίληψης του ωραίου με πολλούς και διάφορους
τρόπους. Κατ' αρχήν μπορεί ο κάθε πομπός να δώσει ερεθίσματα στους δέκτες
του μέσω της παρουσίασης κινηματογραφικών ταινιών, ωραίων μουσικών έργων
κ. λ. π. Επίσης μπορεί να επιτευχθεί επαφή με τις παραδοσιακές αξίες και
τρόπους
ζωής ορισμένων χωριών σε όλο τον κόσμο. Έτσι ορισμένα έθνη έρχονται σε
επαφή μεταξύ τους και γνωρίζει ο ένας τις συνήθειες του άλλου μέσω αυτού
του κουτιού. Ακόμα μέσω της τηλεόρασης μπορούν να περάσουν ηθικά μηνύματα
όσον αφορά τις διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων και του εθνικού μας φρονήματος.
Πρέπει να γίνονται δηλαδή αναφορές στα σημαντικότερα έστω γεγονότα που
συνέβησαν στον κάθε τόπο έτσι ώστε το παιδί να μαθαίνει κάποια πράγματα
για τον τόπο του, που πολλές φορές δεν ξέρει.
Όταν όμως το μηχάνημα αυτό δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε σύμφωνα με τις
προϋποθέσεις μπορεί να γίνει επικίνδυνο. Αν για παράδειγμα ένας μαθητής
ή ακόμα κι ένας ενήλικος παρακολουθεί αυτό το "χαζοκούτι" χωρίς να έχει
συναίσθηση του χρόνου, τον σπαταλάει και αφήνει πίσω ορισμένες εργασίες
που θα έπρεπε να έχουν γίνει αλλά όμως δεν έγιναν. Η πολύωρη καθήλωση μπροστά
στην τηλεόραση προκαλεί στον δέκτη εκτός από προβλήματα στα μάτια, λόγω
της ακτινοβολίας, αποξένωση από το κοινωνικό του περιβάλλον και μη επαρκείς
κοινωνικές σχέσεις.
Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα της τηλεόρασης είναι κατά τη γνώμη μου η παρουσίαση
έντονης βίας. Αυτό συμβαίνει σε σχεδόν κάθε εκπομπή και έργο ακόμα και
στις ειδήσεις. Τέλος μέσω κάποιων εκπομπών εμπορευματοποιείται η τέχνη
και παρουσιάζονται εκπομπές χαμηλής κουλτούρας. Τέτοιου είδους εκπομπές
είναι για παράδειγμα τα λεγόμενα Reality Shows κ.α. που παρόλο της χαμηλής
κουλτούρας τους είναι δημοφιλή στη νεολαία και παίζουν κύριο ρόλο στα περισσότερα
τηλεοπτικά προγράμματα.
Τα παραπάνω προβλήματα μπορούν να λυθούν με τη βοήθεια νόμων, που πρέπει
να θεσπίσει το κάθε κράτος, και θα προστατεύουν τους τηλεθεατές και ιδιαίτερα
τα παιδιά από εκπομπές ακαταλλήλου περιεχομένου, αναγκάζοντας το σταθμό
να τις βάζει αργά. Επίσης πρέπει να θεσπιστούν νόμοι για την προστασία
του τηλεθεατή και να μπαίνουν στα προγράμματα των σταθμών επιμορφωτικές
και ψυχαγωγικές εκπομπές και όχι ψυχοπλακωτικές που κουράζουν τον τηλεθεατή
και ιδιαίτερα το παιδί φορτώνοντάς του περισσότερα προβλήματα από αυτά
που μπορεί ήδη να έχει.