ΕΠΙΣΤΗΜΗ - ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ - ΒΙΒΛΙΑ
Άρθρο 1ο:
ΒΙΒΛΙΑ - ΝΕΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΕΣ
Αυτό το μήνα σας παρουσιάζουμε μια καλή έκπληξη απο τη σειρά βιβλίων,
Oι Γονείς, τα Παιδιά και η Πληροφορική.
Τίτλος:  "O ΠPΩTOΣ MOY YΠOΛOΓIΣTHΣ"
Ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής φτάνει στο σπίτι του Kωστάκη και της Eλενίτσας. Παρέα με τον πατέρα τους ξεχύνονται στην μεγάλη περιπέτεια της εξερεύνησής του. Oι ερωτήσεις είναι πολλές: Πως λειτουργεί ένας υπολογιστής; Πως αποθηκεύουν τα δεδομένα οι δισκέτες και τα CD-ROM; Tι κάνουν τα "παράθυρα" στην οθόνη του υπολογιστή και τι ρόλο παίζουν τα κυκλώματα; Πως η λογική γίνεται μαθηματικά, τα μαθηματικά ηλεκτρικά σήματα, και τα ηλεκτρικά σήματα λογική; Όλες οι απαντήσεις στο μυθιστορηματικό ταξίδι, του Kωστάκη, της Eλενίτσας και του μπαμπά τους στον μαγικό κόσμο της πληροφορικής.
Tο βιβλίο "O πρώτος μου υπολογιστής" (εκδόσεις Kαστανιώτη) αναλύει τις αρχές της πληροφορικής και την λειτουργία των υπολογιστών. Eίναι γραμμένο σε απλή γλώσσα (με την μορφή διαλόγων μεταξύ γονέων και παιδιών) και πλούσια εικονογραφημένο με δεκάδες έγχρωμα επεξηγηματικά σκίτσα για όσους θέλουν να γνωρίσουν τον κόσμο των υπολογιστών, χωρίς να γίνουν "τεχνικοί"


Tο βιβλίο, που έχει γραφεί από τον δημοσιογράφο Πάσχο Mανδραβέλη και έχει εικονογραφηθεί από τον σκιτσογράφο Mιχάλη Kουντούρη, είναι το πρώτο της σειράς "Tα παιδιά, οι γονείς και η πληροφορική". Θα ακολουθήσουν: "H Iστορία των υπολογιστών" και το "Bουτιά στα δίκτυα" που θα καταπιάνεται με το Internet και την τηλε-πληροφορική.
BIOΓPAΦIKA ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ
O Πάσχος Mανδραβέλης γεννήθηκε το 1963 στην Kοζάνη. Tελείωσε την Oικονομική Σχολή του Πανεπιστημίου Aθηνών και έκανε μεταπτυχιακά στα media στο Πανεπιστήμιο New School for Social Research. Eργάζεται επί 15ετία στον Aθηναϊκό Tύπο σε επιτελικές θέσεις και αρθρογραφεί συχνά για θέματα πληροφορικής. Άρθρα του σχετικά με πληροφορική και media υπάρχουν στην διεύθυνση:
O Mιχάλης Kουντούρης γεννήθηκε το 1960 στην Pόδο, και είναι πολιτικός γελοιογράφος σε αθηναΪκές εφημερίδες. Έχει ασχοληθεί με εικονογράφηση βιβλίου, κινούμενο σχέδιο και πολύ περισσότερο με την τετράχρονη κόρη του.
Άρθρο 2ο: Paul Klee ένας απο τους μεγαλύτερους ζωγράφους
Κουκουζέλη Μαρία
Μαθήτρια του Α2, 6oυ Γυμνασίου Σερρών
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Κική Παυλικιάνη
Το βιβλίο με το όνομα του ζωγράφου Paul Klee κάνει αναφορά στο έργο του και εκθέτει πολλά απο αυτά.
Το βιβλίο αναφέρεται στην τέχνη και συγκεκριμένα στη ζωγραφική του Paul Klee.
Τα πρώτα του έργα είναι ασπρόμαυρα και παράξενα έως φοβερά. Στη συνέχεια εντύπωση μου κάνουν τα χρώματα των έργων που είναι ζωντανά αλλά και σκούρα. Επίσης κάποια έργα είναι ζωγραφισμένα με πολλά χρώματα.
Υπάρχουν κάποια έργα που μοιάζουν με ζωγραφιές μικρού παιδιού.
Ακόμα μεγάλη εντύπωση μου κάνουν και τα αφηρημένα έργα που είναι δυσνόητα.
Η αφηρημένη τέχνη αναφέρεται σε λίγους, γιατί λίγοι μπορούν να την καταλάβουν. Κάποιος που δεν έχει ασχοληθεί με την τέχνη συστηματικά, δύσκολα κατανοεί τέτοια έργα. Βέβαια η αφηρημένη τέχνη είναι τέχνη που μπορεί να έχει διαφορά νοήματα και ερμηνείες. Γι' αυτό ο καθένας μπορεί να τη δει από διαφορετική σκοπιά.
Για τον γνώστη της αφηρημένης δημιουργίας όσο παραμορφωμένη και αν είναι η φύση, στο βάθος, θα υπάρχει μια σωστή παρατήρηση και ένα αληθινό συναίσθημα. Το αφηρημένο έργο υπακούει σε κάποιους νόμους φυσικούς , συναισθηματικούς είτε νόμους του έργου.
Οι ιδέες για τον τρόπο ζωγραφικής γεννιούνται αυθόρμητα στο νου από ορισμένα σχήματα και χρώματα και τον συνδυασμό τους.
Για παράδειγμα μια γραμμή συνεχής ή όχι, λεπτή ή χοντρή εκφράζει σε κάθε περίπτωση κάτι διαφορετικό.
Όσον αφορά τα χρώματα, αυτά επηρεάζονται από τα διπλανά τους, από το φως, την ποσότητα και την ανάμειξη, γι' αυτό μόνο γενικές ιδέες μπορούμε να αναφέρουμέ.
Για παράδειγμα το γαλάζιο θυμίζει ουρανό ή θάλασσα, ηρεμία, όνειρο, κρύο κ.α. Το πράσινο θυμίζει τη φύση και ξεκουράζει τα μάτια κ.α.
Ο συνδυασμός λοιπόν σχημάτων και χρωμάτων καταλήγει σε ένα έργο νεότερης σχολής. Δηλαδή οι ζωγράφοι νεώτερων σχολών προξενούν συγκινήσεις αναπαριστώντας τους λόγους που προξενούν τις συγκινήσεις αυτές.

 

Άρθρο 3ο: Οι άνθρωποι και η κλωνοποίηση
Παπάς Παναγιώτης
Μαθητής του Γ3, 1ου Γυμνασίου Μεταμόρφωσης
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Όλγα Λούφου
Oι επιστήμονες ήθελαν να εξελιχθεί η γενετική σε όλους τους τομείς της και τα τελευταία χρόνια έκαναν το πρώτο βήμα. Εμφύτευσαν γονίδια που δίνουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά σε φυτά , όπως για παράδειγμα , στα φρούτα για να μην σαπίσουν, στα δέντρα για να παράγουν καρπούς περισσότερο από μια φορά το χρόνο. Οι ανακαλύψεις αυτές των συγκεκριμένων γονιδίων οδηγούν και στην κλωνοποίηση.
Έτσι με φόβο και τρόμο ο κόσμος δέχτηκε την είδηση τον περασμένο χρόνο πως δημιουργήθηκαν με κλωνισμό δυο ίδια και όμοια πρόβατα στο Εδιμβούργο. Τα δύο πρόβατα άνοιξαν το δρόμο για την κλωνοποίηση και το ερώτημα παραμένει, ήταν βήμα μπροστά για την κατάκτηση της ανθρώπινης φύσης ή βήμα πίσω που ανοίγει τις πύλες της ανθρώπινης βαρβαρότητας
Η Ντόλη ήταν το όμοιο πρότυπο που έφτιαξαν οι επιστήμονες από ένα άλλο πρόβατο και οι οποίοι δεν είχαν καμιά πρόθεση να φοβίσουν τον κόσμο, απλώς έκαναν αυτό το πείραμα και πέτυχαν. Όμως η εικόνα με όμοιους ανθρώπους να κυκλοφορούν στους δρόμους και με τα ίδια χαρακτηριστικά φοβίζει πάρα πολύ τους ανθρώπους. Και το ανθρώπινο γένος δεν μπορεί να κατανοήσει πως σε κάποια χρόνια θα αρχίσουν να δημιουργούνται σε εργαστήρια άνθρωποι έξυπνοι, ηλίθιοι, πολεμιστές, τεχνοκράτες, και ακόμα και αρχηγοί κρατών.

Ο άνθρωπος αν και φοβάται την κλωνοποίηση συνεχίζει να πιστεύει σε αυτήν και να φτιάχνει διάφορα έργα με κλωνοποίηση όπως "ο πολλαπλός εαυτός μου με τα τέσσερα αντίγραφα" του Michael Keaton. H υπόθεση της ταινίας αναλύει διάφορους προβληματισμούς μιας τέτοιας προοπτικής και των αποτελεσμάτων της. Όμως ας ελπίσουμε πως ο άνθρωπος δεν θα βρει ποτέ τον τρόπο για να κάνει μια κλωνοποίηση.

 

Άρθρο 4ο: Ποιες είναι οι κοινωνικές επιπτώσεις της πληροφορικής στη ζωή μας;
Πώς βλέπουμε την εξέλιξη των υπολογιστών μετά από μερικά χρόνια ;
Μαθητής του Γ4, 1ου Γυμνασίου Μεταμόρφωσης
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Λίλα Γουλή
Άρθρο 5ο: Η επίδραση της τηλεόρασης
           στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού.
Χαριλάου Μανώλης
Μαθητής του Γ4, 1ου Γυμνασίου Μεταμόρφωσης
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Λίλα Γουλή
Είναι γεγονός ότι το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα η τεχνολογία σημείωσε ραγδαία εξέλιξη. Πολλοί τομείς επηρεάστηκαν, και ανάμεσα σ' αυτούς και ο σχετικός με την επικοινωνία. Ιδιαίτερη θέση σε αυτήν κατέχουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, που επιδρούν καθοριστικά και στο άτομο και στο σύνολο. Αν θελήσουμε να επικεντρώσουμε την προσοχή μας στο πιο δημοφιλές μέσο, δεν μπορούμε παρά να αναφερθούμε στην τηλεόραση. Τηλεόραση λοιπόν και προσωπικότητα του ατόμου δεν είναι άσχετα μεταξύ τους.
Κατ' αρχάς, η τηλεόραση είναι ένα μέσο από το οποίο περνούν στο κοινό κάποιες ιδέες και απόψεις ορισμένων ατόμων. Έτσι το μηχάνημα αυτό μπορεί να μεταδώσει μια πληθώρα εκπομπών και ιδεών. Η ποιότητα όμως των εκπομπών εξαρτάται από τον πομπό. Δηλαδή κάθε πομπός πρέπει να ελέγχει την ποιότητα αυτών που μεταδίδει και η διαδικασία αυτή να γίνεται συνειδητά. Επειδή όμως κάθε σταθμός έχει σαν κύριο σκοπό του να μεγαλώσει την ακροαματικότητά του δεν βάζει εκπομπές "σωστές". Αλλά πλασάρει στο κοινό ό,τι τον συμφέρει. Γι' αυτό το λόγο κάθε ένας θα πρέπει να ελέγχει αυτά που βλέπει και να διαλέγει μόνο τα χρήσιμα σ' αυτόν. Ενώ θα πρέπει να αγνοεί αυτά τα πράγματα που δεν συμφωνούν με τις ηθικές του αξίες. Επειδή όμως τα παιδιά δεν έχουν την ικανότητα να κρίνουν σωστά, τις εκπομπές που βλέπουν πρέπει να τις ελέγχουν οι γονείς τους.
Εάν λοιπόν η τηλεόραση παρακολουθείται σωστά μπορεί να λειτουργήσει επιμορφωτικά και να έχει θετικές επιδράσεις. Το κάθε παιδί μπορεί να αυξήσει τις γνώσεις του και να ενημερωθεί γύρω από ποικίλα θέματα. Στην επιμόρφωσή του συμβάλουν κατά πολύ οι διάφορες σειρές που υπάρχουν στο πρόγραμμα κάθε τηλεοπτικού σταθμού, όπως τα ντοκιμαντέρ κ.α., αλλά είναι δυστυχώς λίγα. Επίσης ένα παιδί μπορεί να καλλιεργήσει την κριτική του σκέψη παρακολουθώντας ουσιαστικές συζητήσεις γύρω από ορισμένα κοινωνικά ή ακόμη και πολιτικά θέματα. Ακόμα μέσω κάποιων σωστά επιλεγμένων ταινιών ή τηλεπαιχνιδιών μπορεί να επιτευχθεί η ψυχαγωγία του θεατή. Όπως είναι φυσικό βέβαια δεν μπορεί ένα τετράγωνο κουτί να ψυχαγωγήσει τον τηλεθεατή όπως ένας περίπατος και δεν μπορεί να αντικαταστήσει ένα φίλο, για παράδειγμα, ή κάποιο άλλο πρόσωπο.
Η τηλεόραση μπορεί ακόμα να συμβάλλει σημαντικά στην καλλιέργεια της αισθητικής αντίληψης των τηλεθεατών και της αντίληψης του ωραίου με πολλούς και διάφορους τρόπους. Κατ' αρχήν μπορεί ο κάθε πομπός να δώσει ερεθίσματα στους δέκτες του μέσω της παρουσίασης κινηματογραφικών ταινιών, ωραίων μουσικών έργων κ. λ. π. Επίσης μπορεί να επιτευχθεί επαφή με τις παραδοσιακές αξίες και τρόπους
ζωής ορισμένων χωριών σε όλο τον κόσμο. Έτσι ορισμένα έθνη έρχονται σε επαφή μεταξύ τους και γνωρίζει ο ένας τις συνήθειες του άλλου μέσω αυτού του κουτιού. Ακόμα μέσω της τηλεόρασης μπορούν να περάσουν ηθικά μηνύματα όσον αφορά τις διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων και του εθνικού μας φρονήματος. Πρέπει να γίνονται δηλαδή αναφορές στα σημαντικότερα έστω γεγονότα που συνέβησαν στον κάθε τόπο έτσι ώστε το παιδί να μαθαίνει κάποια πράγματα για τον τόπο του, που πολλές φορές δεν ξέρει.
Όταν όμως το μηχάνημα αυτό δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε σύμφωνα με τις προϋποθέσεις μπορεί να γίνει επικίνδυνο. Αν για παράδειγμα ένας μαθητής ή ακόμα κι ένας ενήλικος παρακολουθεί αυτό το "χαζοκούτι" χωρίς να έχει συναίσθηση του χρόνου, τον σπαταλάει και αφήνει πίσω ορισμένες εργασίες που θα έπρεπε να έχουν γίνει αλλά όμως δεν έγιναν. Η πολύωρη καθήλωση μπροστά στην τηλεόραση προκαλεί στον δέκτη εκτός από προβλήματα στα μάτια, λόγω της ακτινοβολίας, αποξένωση από το κοινωνικό του περιβάλλον και μη επαρκείς κοινωνικές σχέσεις.
Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα της τηλεόρασης είναι κατά τη γνώμη μου η παρουσίαση έντονης βίας. Αυτό συμβαίνει σε σχεδόν κάθε εκπομπή και έργο ακόμα και στις ειδήσεις. Τέλος μέσω κάποιων εκπομπών εμπορευματοποιείται η τέχνη και παρουσιάζονται εκπομπές χαμηλής κουλτούρας. Τέτοιου είδους εκπομπές είναι για παράδειγμα τα λεγόμενα Reality Shows κ.α. που παρόλο της χαμηλής κουλτούρας τους είναι δημοφιλή στη νεολαία και παίζουν κύριο ρόλο στα περισσότερα τηλεοπτικά προγράμματα.
Τα παραπάνω προβλήματα μπορούν να λυθούν με τη βοήθεια νόμων, που πρέπει να θεσπίσει το κάθε κράτος, και θα προστατεύουν τους τηλεθεατές και ιδιαίτερα τα παιδιά από εκπομπές ακαταλλήλου περιεχομένου, αναγκάζοντας το σταθμό να τις βάζει αργά. Επίσης πρέπει να θεσπιστούν νόμοι για την προστασία του τηλεθεατή και να μπαίνουν στα προγράμματα των σταθμών επιμορφωτικές και ψυχαγωγικές εκπομπές και όχι ψυχοπλακωτικές που κουράζουν τον τηλεθεατή και ιδιαίτερα το παιδί φορτώνοντάς του περισσότερα προβλήματα από αυτά που μπορεί ήδη να έχει.