|
|
|
Ευχαριστώ θερμά τον κύριο Ιωάννη Πισπίλη
που δέχτηκε να προβάλουμε αυτόν τον ιστορικό μύλο.
Κυρία Ευθυμιάδου,
από ποια χρονιά εφαρμόζονται προγράμματα
αγωγής υγείας στον νομό μας ;
Από τη σχολική χρονιά 1996-1997 το υπουργείο ιδιαίτερα
ευαισθητοποιημένο σε προγράμματα υγείας προχώρησε στην τοποθέτηση υπεύθυνων
αγωγής υγείας σε όλους στους νομούς της χώρας. Έτσι στο νομό μας εφαρμόσθηκαν
προγράμματα υγείας πέρυσι 20 στον
αριθμό που κάλυπταν σχεδόν όλο το σύνολο της θεματολογίας
της αγωγής υγείας
Τι είναι αγωγή υγείας ;
αγωγή υγείας είναι μια καινούρια εκπαιδευτική διαδικασία
που αποβλέπει στη διαμόρφωση ή τροποποίηση συμπεριφορών στάσεων που στοχεύουν
στη βελτίωση και προαγωγή της υγείας μας Υγεία ;
Υγεία είναι η κατάσταση της πλήρους σωματικής , ψυχικής
και πνευματικής υγείας και όχι απλά η απουσία ασθένειας ή αδυναμίας , αναπηρίας.
Κ. Ευθυμιαδου ποιοι είναι οι στόχοι
της αγωγής υγείας ;
Οι στόχοι της αγωγής υγείας είναι η παροχή βασικών γνώσεων
για όλα τα θέματα υγείας, είναι η ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών να
επιλέγουν υγιεινούς τρόπους ζωής είναι η αλλαγή της στάσης των μαθητών
απέναντι σε προβλήματα υγείας όπως είναι ο καρκίνος και ακόμη ανάπτυξη
αντιστάσεων στα διαφημιστικά μηνύματα.
Φέτος πόσα προγράμματα εφαρμόζονται
στο νόμο μας και πως θα χρηματοδοτηθούν;
Τη φετινή χρονιά σχολική χρονιά 1997-1998 ήδη βρίσκονται
σε εξέλιξη 50 προγράμματα από τα οποία 16 είναι επιδοτούμενα και θα χρηματοδοτούν
από το εθνικό ίδρυμα νεότητα, τα 7 είναι αγωγή καταναλωτή και αυτά θα χρηματοδοτηθούν
με το πόσο των 200.000 και τα υπόλοιπα θα χρηματοδοτηθούν από το νομαρχιακό
συμβούλιο και βέβαια με τα χρήματα αυτά οι ομάδες αυτά οι ομάδες αγωγής
υγείας θα καλύψουν όλα τα έξοδα τους
Παράλληλα με τα προγράμματα αγωγής
υγείας γίνονται και άλλες δραστηριότητες ;
Ναι βέβαια με την εκπόνηση των προγραμμάτων αγωγής υγείας
και σε συνεργασία πάντα με κυβερνητικούς φορείς πραγματοποιούνται στο νόμο
μας σεμινάριο στοματικής υγιεινής στην πρώτη τάξη του γυμνάσιου, ακόμη
σεμινάρια πρώτων βοηθειών σε μαθητές γυμνασίων διάφορες ομιλίες, διαλέξεις
σε σχολεία σχετικά με θέματα A.I.D.S. ηπατίτιδα β, αντισύλληψης. Ακόμα
στο γραφείο μας εδώ στη διεύθυνση έχει ξεκινήσει η οργάνωση βιβλιοθήκης
με σχετικά βιβλία, περιοδικά, αφίσες από διάφορους οργανισμούς, σλαϊτς,
βιντεοκασέτες. Ακόμη εργασίες προγραμμάτων υγείας που έχουν πραγματοποιηθεί
και βέβαια το πληροφοριακό αυτό υλικό
χρησιμοποιείται για την στήριξη των καινούριων προγραμμάτων
και την ενημέρωση των εκπαιδευτικών
Υπάρχει προθυμία πω μέρους των εκπαιδευτικών
και των μαθητών;
Ναι υπάρχει προθυμία και από τους εκπαιδευτικούς μας
και τους μαθητές. Ιδιαίτερα οι μαθητές Γυμνασίων γιατί το λύκειο όπως γνωρίζετε
έχει περισσότερες υποχρεώσεις
Ποια είναι η στάση των μαθητών απέναντι
σε προγράμματα αγωγής υγείας;
Αυτό βέβαια το ξέρετε καλύτερα εσείς από μένα και μόνο
που βρίσκεστε εδώ και συζητάμε και παίζετε τους δημοσιογράφους νιώθετε
όμορφα. Σίγουρα αρέσει γιατί ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα του σχολείου.
Δίνει τη δυνατότητα στο μαθητή το πρόγραμμα Αγωγής
υγείας να αυτενεργήσει να συνεργαστεί και βέβαια να ενημερωθεί
για θέματα υγείας
Υπάρχει συγκεκριμένη ειδικότητα
που ασχολείται με τα προγράμματα αγωγής υγείας;
Η αγωγή υγείας δεν είναι προνόμιο κάποιας ειδικότητας.
Όλοι οι εκπαιδευτικοί μπορούν να πάρουν πρόγραμμα να εφαρμόσουν πρόγραμμα
αγωγής υγείας. Υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο εγκύκλιος του υπουργείου 48/27
που δίνει λύσεις σε κάποιες απορίες των καθηγητών, που μπορούν να συμμετέχουν
στα προγράμματα είτε με μειωμένο κατά δυο ώρες είτε να πάρουν το πρόγραμμα
υπερωριακά δυο ώρες.
Τι πιστεύετε για τη μελλοντική εξέλιξη
των προγραμμάτων αγωγής υγείας;
Είμαι πολύ αισιόδοξη ότι όλα θα πανε καλά, εξάλλου τα
αποτελέσματα θα φτάνουν μετά από μερικά χρόνια και πάντα σ' ένα πρόγραμμα
αγωγής υγείας τα αποτελέσματα του φαίνονται πολύ αργότερα. Στο νόμο μας
έχει ξεκινήσει καλά ο θεσμός διότι έτσι όπως έχει ξεκινήσει είμαι πολύ
ευχαριστημένη. Ήδη φέτος εγκρίθηκαν και δυο πιλοτικά προγράμματα με θέμα
'διατροφή και καρκίνος' στα οποία συμμετέχουν 16 σχολεία του νόμου μας
μεταξύ των οποίων είναι και το 6ο Γυμνάσιο Σερρών. 1 με θέμα 'στοματική
υγιεινή', με το 2ο ΤΕΛ Σερρών σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Αθήνας ένα
σχολείο από Λονδίνο, ένα από Αθήνα και ένα από Θεσσαλονίκη.
Ακόμη γνωρίζετε το σχολείο σας το 6ο Γυμνάσιο Σερρών
ήδη έχει μπει στο ευρωπαϊκό δίκτυο Αγωγής υγείας και πιστεύω ότι όλα θα
πανε καλά, από το μεράκι που βλέπω των συνάδελφων και την συμμετοχή των
μαθητών, τη μεγάλη συμμετοχή αισιόδοξη.
Φυσικό περιβάλλον είναι η φύση, η γη, το έδαφος, ο αέρας, το νερό και γενικά ο χώρος μέσα στον οποίο ζει και κινείται ο άνθρωπος. Ο άνθρωπος γεννήθηκε μέσα στη φύση και μέσα σ' αυτή αναπτύχθηκε και έφτασε στα σημερινά επίπεδα. Ο άνθρωπος έχει δημιουργήσει μια αμοιβαία σχέση με το φυσικό περιβάλλον. Παρόλο που πρέπει να φροντίζει και να αγαπάει τη φύση αυτός κάνει ακριβώς το αντίθετο, προσπαθεί να κάνει τα πάντα για να την καταστρέψει, να μην αφήσει ούτε ένα ίχνος πράσινου μέσα στις τσιμεντουπόλεις που έχει δημιουργήσει. Μολύνει τον αέρα, τη θάλασσα και το έδαφος. Μπορούμε να πούμε ότι η φύση προσέφερε στον άνθρωπο την ομορφιά της και την καθαρότητα ενώ ο άνθρωπος αντίθετα της έδωσε ότι χειρότερο είχε.
Η μόλυνση και η καταστροφή του περιβάλλοντος είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της εποχής μας. Η μόλυνση άρχισε να επεκτείνετε όταν τα εργοστάσια άρχισαν να πολλαπλασιάζονται και έτσι ο έλεγχος άρχισε να φεύγει από τα χέρια του ανθρώπου.
Όταν λέμε μόλυνση του ατμοσφαιρικού αέρα εννοούμε την αλλοίωση της ατμόσφαιρας η οποία οφείλεται στην παρουσία ξένων ουσιών που προέρχονται κυρίως από διάφορες ενέργειες του ανθρώπου. Στις μέρες μας δεν υπάρχει περιοχή στον κόσμο που να μην έχει μολυνθεί. Οι κυριότερες πηγές μόλυνσης είναι τα εργοστάσια και τα οχήματα. Τα εργοστάσια μολύνουν με τα τοξικά προιόντα τους, που σχηματίζουν νέφος πάνω από τις πυκνοκατοικημένες περιοχές.
Για να χτιστούν κάποιες πόλεις εξαφανίστηκαν τετραγωνικά χιλιόμετρα βλάστησης που θα απορροφούσε το διοξείδιο του άνθρακα. Το αέριο αυτό παραμένει σε μεγάλη ποσότητα στην ατμόσφαιρα ενώ ξέρουμε πως μικρή ποσότητα μπορεί να δημιουργήσει ένα μεγάλο αναπνευστικό πρόβλημα.
Η μόλυνση δεν παρουσιάζετε μόνο στην ατμόσφαιρα αλλά και στη γη η οποία έχει μολυνθεί από τα απόβλητα βιομηχανιών και από χημικά λιπάσματα. Η μόλυνση μεταδίδεται στους καρπούς και μετά στον άνθρωπο. Επίσης παρουσιάζεται και στο νερό το οποίο μολύνεται από πετρέλαια που χύνονται από πλοία. Η θάλασσα που είναι χρήσιμη για τη ζωή των ανθρώπων μολύνεται καθημερινά από τα απόβλητα που πετάνε τα εργοστάσια στις ακτές και μέσα στο νερό. Πολύς λόγος γίνεται για τη μολυσμένη λεκάνη της Μεσογείου που οι ακτές τις ρυπαίνονται από τη πίσσα και το πετρέλαιο ενώ ο βυθός της έχει μεταμορφωθεί σε βούρκο. Οι ακτές έχουν γίνει μαύρες από την πίσσα και οι παραλίες δεν είναι υγειείς χώροι για ανάπαυση, συχνά γεμίζουν από νεκρά ψάρια που δεν μπορούσαν να αναπνεύσουν μέσα στο μολυσμένο νερό.
Για να μειωθεί η μόλυνση οι επιστήμονες προτείνουν πολλά μέτρα πρόλειψης όπως η χρήση διαφόρων συσκευών που περιορίζουν την εισαγωγή διαφόρων ρυπογόνων και βλαβερών ουσιών στην ατμόσφαιρα. Αλλά κυρίως λένε πως πρέπει ο άνθρωπος να σταματήσει να σκέφτεται το συμφέρον του γιατί η φύση έχει αρχίσει να του εναντιώνεται.
Πρέπει οι κυβερνήσεις των χωρών να πάρουν κάποια μέτρα. Εγώ προτείνω να βάζουν ποινές στις εταιρείες που βγάζουν αυτόν τον μαύρο και δηλητηριώδη καπνό. Να αναγκάσουν κάθε βιομηχανία να καθαρίζει με ειδικές εγκαταστάσεις τα αποβλητά της και να τα αφήνει ελεύθερα με μορφή καθαρού αέρα ή νερού. Η εγκληματικότητα κατά του περιβάλλοντος μένει ατιμώρητη 100%. Καιρός είναι να τιμωρηθούν οι ένοχοι έτσι όπως τους αξίζει. 'Οποιος μολύνει το περιβάλλον εγκληματεί εναντίον ολόκληρης της ανθρωπότητας.
Πρέπει να φροντίσουμε
να γίνει πιο άνετη η παραμονή μας σε αυτό τον πλανήτη. Ας μην ξαναγεννηθούν
παιδιά που δεν φταίνε σε τίποτα ακρωτηριασμένα και τυφλά, ας μην πεθάνουν
και άλλοι άνθρωποι από τον δηλητηριασμένο αέρα. Ας φροντίσουμε, ακόμα και
τώρα, να προστατέψουμε το περιβάλλον από τον ίδιο τον άνθρωπο!
Επιπλέον, σήμερα ζούμε σε μια κοινωνία γεμάτη απληστία. Ο κάθε άνθρωπος σκέφτεται το συμφέρον του και τη καλοπέρασή του, έτσι καταλήγει πάλι στα ναρκωτικά. Εδώ θύματα πέφτουν τα παιδιά πλουσίων που έχουν δοκιμάσει σχεδόν τα πάντα στη ζωή και τελικά ξοδεύουν ανυπολόγιστα ποσά χρημάτων στα ναρκωτικά.
Ένας άλλος παράγοντας είναι η ανεργεία. Όταν κάποιος είναι αβέβαιος για το μέλλον και έχει χάσει την αυτοπεποίθησή του , φτάνει σε αδιέξοδο και στρέφεται προς τα ναρκωτικά
Στους εφήβους υπάρχει μία ασταθής ψυχολογική κατάσταση. Εναντιώνονται στις απόψεις της οικογένειάς τους και την αμφισβητούν. Ετσι αψιφούν όλους τους κινδύνους των ναρκωτικών. Άλλες φορές πάλι η περιέργεια είναι αυτή που σπρώχνει τα παιδιά να μπουν στον κόσμο των ναρκωτικών και μετά την πρώτη δοκιμή είναι δύσκολο να ξεφύγεις από αυτά.
Ακόμα είναι δυσάρεστο το γεγονός ότι δεν υπάρχει σήμερα η σωστή πληροφόρηση πάνω στο θέμα αυτό και κατά κάποιο τρόπο τα μέσα μαζικής ενημέρωσης προξενούν την περιέργεια των παιδιών για τα ναρκωτικά.
Βέβαια είναι γνωστό πως όταν γίνει πια συνήθεια, ο χρήστης εξαρτάται από αυτά και αν προσπαθήσει να απαλλαγεί από αυτά θα εμφανιστούν έντονα και βασανιστικά προβλήματα που προκαλούνται από τη στέρηση.
Στη συνέχεια τα ναρκωτικά προκαλούν αύξηση της εγκληματικότητας, γιατί οι τοξικομανείς εξασφαλίζουν την αγορά ναρκωτικών με κάθε μέσο ακόμα και με τη βία.
Δυστυχώς τα ναρκωτικά προξενούν τη διάλυση οικογενειών και την απομόνωση των τοξικομανών από την κοινωνία στην οποία ανήκουν.
Έτσι καταλαβαίνουμε πως τα ναρκωτικά δεν μας γλυτώνουν από τα προβλήματά μας αλλά μας προσθέτουν και άλλα πνευματικά και σημαντικά.
Τέλος
για την αποφυγή των ναρκωτικών πρέπει να γίνεται πιο σωστά η πληροφόρηση
για τους κινδύνους και να αυξηθούν τα μέτρα ασφάλειας. Επίσης πρέπει να
αλλάξει η συμπεριφορά μας απέναντι στους χρήστες και να τους βλέπουμε σαν
αρρώστους και όχι σαν κακοποιούς. Με αυτόν τον τρόπο θα μειωθούν οι διαστάσεις
του τεράστιου αυτού προβλήματος.