ΡΕΠΟΡΤΑΖ

 Άρθρο 1ο: Ο ΝΕΡΟΜΥΛΟΣ
Μένια Ταρενίδου
Μαθήτρια 6ου Γυμνασίου Σερρών

Υπεύθ Καθηγήτρια: Σιώζου Ρίκυ
Ο ΝΕΡΟΜΥΛΟΣ Γαζώρου
Ένα πραγματικό μνημείο απο το 1800.
Πρόκειται για να λειτουργήσει σύντομα
κατόπιν των μεγάλων προσπαθειών που έγιναν
να διατηρηθεί σαν μνημείο
Στο 22ο χιλιόμετρο Σερρών - Δράμας, περίπου 200 μέτρα αριστερά από το σημείο διασταύρωσης της νέας εθνικής οδού με την παλαιά, προβάλλει για τον προσεχτικό περαστικό ένα άσπρο κτίσμα πνιγμένο στο πράσινο. Στο σημείο αυτό καταλήγει ένα μακρύ φαράγγι που ξεκινά από την παλαιά Ζίχνη. Αιωνόβια δέντρα, πλατάνια, καρυδιές, φτελιές κ.α. περιτριγυρίζουν το κτίσμα που είναι ένας παμπάλαιος νερόμυλος.
Ανήκει στην οικογένεια Πισπίλη, κτίσθηκε από αυτή και λειτούργησε από το 1800 περίπου.
Το άφθονο νερό από τις πηγές του Ακ-Μπουνάρ έδωσε δυνατότητα στο μύλο για 24ωρη λειτουργία. Έτσι εξυπηρετούσε τις ανάγκες του χωριού και της γύρο περιοχής για πολλά χρόνια. Με νερό από τις πηγές λειτουργούσαν στην περιοχή άλλοι 12 νερόμυλοι από τους οποίους σήμερα δε σώζεται κανένας.
Ο νερόμυλος της οικογένειας Πισπίλη λειτουργούσε μέχρι το 1970.
Τελευταίος χειριστής ο σημερινός ιδιοκτήτης, Πισπίλης Ιωάννης του Αποστόλου. Με ενέργειές του χαρακτηρίστηκε από την Διεύθυνση Νεωτέρων Μνημείων ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο αξιόλογο δείγμα σημαντικό για την μελέτη της ιστορίας της αρχιτεκτονικής.
 
 
  Ο σωλήνας στον οποίο έπεφτε το νερό της πηγής. 
 
Αυτός είναι ο μηχανισμός του νερόμυλου πριν την
αναπαλαίωση που έκανε ο κύριος Πισπίλης.
Ο βαθύς συναισθηματικός δεσμός και η ευθύνη του συνεχιστή της παράδοσης οδήγησε τον ιδιοκτήτη στην προσπάθεια της αναπαλαίωσης του μύλου. Άρχισε το 1987 και σταδιακά προχωρεί ελπίζοντας να θέσει τον μύλο σε επαναλειτουργία.
Η λειτουργία του νερόμυλου στηρίζεται στην πίεση που δημιουργούν τα νερά λόγω υψομετρικής διαφοράς. Υπάρχει ένας άξονας στον οποίο στηρίζονται στη βάση του άξονα η φτερωτή στην οποία καταλήγει η παροχή του νερού και την κινεί.
Υπάρχουν επίσης δύο μυλόπετρες. Μία σταθερή και μία περιστρεφόμενη (την κίνηση την οποία την παίρνει από τον άξονα). Η μυλόπετρα αυτή, με έναν μηχανισμό έχει την δυνατότητα να μεταβάλλει την επιφάνεια τριβής με τη σταθερή πέτρα (αυτό για να εξασφαλίσουμε πόσο χοντρό ή ψιλό θέλουμε να είναι το άλεσμα). Πάνω από τις πέτρες υπάρχει ξυλοκατασκευή στην οποία τοποθετείται το άλεσμα και με έναν κατάλληλο μηχανισμό, ο οποίος παίρνει κίνηση από τον άξονα, ρίχνει το άλεσμα στο κέντρο της περιστρεφόμενης πέτρας (η οποία έχει ένα άνοιγμα διαμέτρου 25 εκατοστών). Στη συνέχεια με την περιστροφή συνθλίβεται το άλεσμα και με την φυγόκεντρο δύναμη συγκεντρώνεται, (πλέον σε μορφή) ως αλεύρι, σ' ένα χώρο μπροστά από τις πέτρες.
Η αμοιβή του μυλωνά ήταν ένα ποσοστό επί τοις εκατό του προϊόντος για αυτήν τη διαδικασία. Ο μύλος, άλεθε εκτός από σιτηρά, καλαμπόκι και ζωοτροφές.
Η προσπάθεια αυτού του ανθρώπου είναι αξιόλογη γιατί το μνημείο που διατήρησε, διατήρησε και τον σεβασμό στην οικογένεια και την παράδοση.
Το έργο του αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση όλων εκείνων που κατέχουν στην ιδιοκτησία τους τέτοιου είδους ιστορικά και παραδοσιακά μνημεία που θυμίζουν τις ρίζες των προγόνων μας.

Ευχαριστώ θερμά τον κύριο Ιωάννη Πισπίλη που δέχτηκε να προβάλουμε αυτόν τον ιστορικό μύλο.


Άρθρο 2ο: ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
Ομάδα μαθητών του ρεπορτάζ Β' Τάξης
 6ου Γυμνασίου Σερρών

Υπεύθ Καθηγήτρια: Κούλα Καραμανώλη
Βρισκόμαστε στο γραφείο Αγωγής υγείας
της διεύθυνσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που νομού Σερρών
και συζητάμε με την υπεύθυνη αγωγής υγείας του νομού μας κ. Ευθυμιάδου :

Κυρία Ευθυμιάδου,
από ποια χρονιά εφαρμόζονται προγράμματα αγωγής υγείας στον νομό μας ;
Από τη σχολική χρονιά 1996-1997 το υπουργείο ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένο σε προγράμματα υγείας προχώρησε στην τοποθέτηση υπεύθυνων αγωγής υγείας σε όλους στους νομούς της χώρας. Έτσι στο νομό μας εφαρμόσθηκαν προγράμματα υγείας πέρυσι 20 στον
αριθμό που κάλυπταν σχεδόν όλο το σύνολο της θεματολογίας της αγωγής υγείας

Τι είναι αγωγή υγείας ;
αγωγή υγείας είναι μια καινούρια εκπαιδευτική διαδικασία που αποβλέπει στη διαμόρφωση ή τροποποίηση συμπεριφορών στάσεων που στοχεύουν στη βελτίωση και προαγωγή της υγείας μας Υγεία ;
Υγεία είναι η κατάσταση της πλήρους σωματικής , ψυχικής και πνευματικής υγείας και όχι απλά η απουσία ασθένειας ή αδυναμίας , αναπηρίας.

Κ. Ευθυμιαδου ποιοι είναι οι στόχοι της αγωγής υγείας ;
Οι στόχοι της αγωγής υγείας είναι η παροχή βασικών γνώσεων για όλα τα θέματα υγείας, είναι η ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών να επιλέγουν υγιεινούς τρόπους ζωής είναι η αλλαγή της στάσης των μαθητών απέναντι σε προβλήματα υγείας όπως είναι ο καρκίνος και ακόμη ανάπτυξη αντιστάσεων στα διαφημιστικά μηνύματα.

Φέτος πόσα προγράμματα εφαρμόζονται στο νόμο μας και πως θα χρηματοδοτηθούν;
Τη φετινή χρονιά σχολική χρονιά 1997-1998 ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη 50 προγράμματα από τα οποία 16 είναι επιδοτούμενα και θα χρηματοδοτούν από το εθνικό ίδρυμα νεότητα, τα 7 είναι αγωγή καταναλωτή και αυτά θα χρηματοδοτηθούν με το πόσο των 200.000 και τα υπόλοιπα θα χρηματοδοτηθούν από το νομαρχιακό συμβούλιο και βέβαια με τα χρήματα αυτά οι ομάδες αυτά οι ομάδες αγωγής υγείας θα καλύψουν όλα τα έξοδα τους

Παράλληλα με τα προγράμματα αγωγής υγείας γίνονται και άλλες δραστηριότητες ;
Ναι βέβαια με την εκπόνηση των προγραμμάτων αγωγής υγείας και σε συνεργασία πάντα με κυβερνητικούς φορείς πραγματοποιούνται στο νόμο μας σεμινάριο στοματικής υγιεινής στην πρώτη τάξη του γυμνάσιου, ακόμη σεμινάρια πρώτων βοηθειών σε μαθητές γυμνασίων διάφορες ομιλίες, διαλέξεις σε σχολεία σχετικά με θέματα A.I.D.S. ηπατίτιδα β, αντισύλληψης. Ακόμα στο γραφείο μας εδώ στη διεύθυνση έχει ξεκινήσει η οργάνωση βιβλιοθήκης με σχετικά βιβλία, περιοδικά, αφίσες από διάφορους οργανισμούς, σλαϊτς, βιντεοκασέτες. Ακόμη εργασίες προγραμμάτων υγείας που έχουν πραγματοποιηθεί και βέβαια το πληροφοριακό αυτό υλικό
χρησιμοποιείται για την στήριξη των καινούριων προγραμμάτων και την ενημέρωση των εκπαιδευτικών

Υπάρχει προθυμία πω μέρους των εκπαιδευτικών και των μαθητών;
Ναι υπάρχει προθυμία και από τους εκπαιδευτικούς μας και τους μαθητές. Ιδιαίτερα οι μαθητές Γυμνασίων γιατί το λύκειο όπως γνωρίζετε έχει περισσότερες υποχρεώσεις

Ποια είναι η στάση των μαθητών απέναντι σε προγράμματα αγωγής υγείας;
Αυτό βέβαια το ξέρετε καλύτερα εσείς από μένα και μόνο που βρίσκεστε εδώ και συζητάμε και παίζετε τους δημοσιογράφους νιώθετε όμορφα. Σίγουρα αρέσει γιατί ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα του σχολείου. Δίνει τη δυνατότητα στο μαθητή το πρόγραμμα Αγωγής
υγείας να αυτενεργήσει να συνεργαστεί και βέβαια να ενημερωθεί για θέματα υγείας

Υπάρχει συγκεκριμένη ειδικότητα που ασχολείται με τα προγράμματα αγωγής υγείας;
Η αγωγή υγείας δεν είναι προνόμιο κάποιας ειδικότητας. Όλοι οι εκπαιδευτικοί μπορούν να πάρουν πρόγραμμα να εφαρμόσουν πρόγραμμα αγωγής υγείας. Υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο εγκύκλιος του υπουργείου 48/27 που δίνει λύσεις σε κάποιες απορίες των καθηγητών, που μπορούν να συμμετέχουν στα προγράμματα είτε με μειωμένο κατά δυο ώρες είτε να πάρουν το πρόγραμμα υπερωριακά δυο ώρες.

Τι πιστεύετε για τη μελλοντική εξέλιξη των προγραμμάτων αγωγής υγείας;
Είμαι πολύ αισιόδοξη ότι όλα θα πανε καλά, εξάλλου τα αποτελέσματα θα φτάνουν μετά από μερικά χρόνια και πάντα σ' ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας τα αποτελέσματα του φαίνονται πολύ αργότερα. Στο νόμο μας έχει ξεκινήσει καλά ο θεσμός διότι έτσι όπως έχει ξεκινήσει είμαι πολύ ευχαριστημένη. Ήδη φέτος εγκρίθηκαν και δυο πιλοτικά προγράμματα με θέμα 'διατροφή και καρκίνος' στα οποία συμμετέχουν 16 σχολεία του νόμου μας μεταξύ των οποίων είναι και το 6ο Γυμνάσιο Σερρών. 1 με θέμα 'στοματική υγιεινή', με το 2ο ΤΕΛ Σερρών σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Αθήνας ένα σχολείο από Λονδίνο, ένα από Αθήνα και ένα από Θεσσαλονίκη.
Ακόμη γνωρίζετε το σχολείο σας το 6ο Γυμνάσιο Σερρών ήδη έχει μπει στο ευρωπαϊκό δίκτυο Αγωγής υγείας και πιστεύω ότι όλα θα πανε καλά, από το μεράκι που βλέπω των συνάδελφων και την συμμετοχή των μαθητών, τη μεγάλη συμμετοχή αισιόδοξη.





Άρθρο 3ο: Η μόλυνση του περιβάλλοντος και οι κίνδυνοι υγείας που προέρχονται από αυτή.
Αρχολέκα Αθηνά και Συμνιανάκη Μαρία
Μαθήτριες του Β1 και Β4 , 1ου Γυμνασίου Μεταμόρφωσης
Υπεύθυνη Καθηγήτρια : Όλγα Λούφου

Φυσικό περιβάλλον είναι η φύση, η γη, το έδαφος, ο αέρας, το νερό και γενικά ο χώρος μέσα στον οποίο ζει και κινείται ο άνθρωπος. Ο άνθρωπος γεννήθηκε μέσα στη φύση και μέσα σ' αυτή αναπτύχθηκε και έφτασε στα σημερινά επίπεδα. Ο άνθρωπος έχει δημιουργήσει μια αμοιβαία σχέση με το φυσικό περιβάλλον. Παρόλο που πρέπει να φροντίζει και να αγαπάει τη φύση αυτός κάνει ακριβώς το αντίθετο, προσπαθεί να κάνει τα πάντα για να την καταστρέψει, να μην αφήσει ούτε ένα ίχνος πράσινου μέσα στις τσιμεντουπόλεις που έχει δημιουργήσει. Μολύνει τον αέρα, τη θάλασσα και το έδαφος. Μπορούμε να πούμε ότι η φύση προσέφερε στον άνθρωπο την ομορφιά της και την καθαρότητα ενώ ο άνθρωπος αντίθετα της έδωσε ότι χειρότερο είχε.

Η μόλυνση και η καταστροφή του περιβάλλοντος είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της εποχής μας. Η μόλυνση άρχισε να επεκτείνετε όταν τα εργοστάσια άρχισαν να πολλαπλασιάζονται και έτσι ο έλεγχος άρχισε να φεύγει από τα χέρια του ανθρώπου.

Όταν λέμε μόλυνση του ατμοσφαιρικού αέρα εννοούμε την αλλοίωση της ατμόσφαιρας η οποία οφείλεται στην παρουσία ξένων ουσιών που προέρχονται κυρίως από διάφορες ενέργειες του ανθρώπου. Στις μέρες μας δεν υπάρχει περιοχή στον κόσμο που να μην έχει μολυνθεί. Οι κυριότερες πηγές μόλυνσης είναι τα εργοστάσια και τα οχήματα. Τα εργοστάσια μολύνουν με τα τοξικά προιόντα τους, που σχηματίζουν νέφος πάνω από τις πυκνοκατοικημένες περιοχές.

Για να χτιστούν κάποιες πόλεις εξαφανίστηκαν τετραγωνικά χιλιόμετρα βλάστησης που θα απορροφούσε το διοξείδιο του άνθρακα. Το αέριο αυτό παραμένει σε μεγάλη ποσότητα στην ατμόσφαιρα ενώ ξέρουμε πως μικρή ποσότητα μπορεί να δημιουργήσει ένα μεγάλο αναπνευστικό πρόβλημα.

Η μόλυνση δεν παρουσιάζετε μόνο στην ατμόσφαιρα αλλά και στη γη η οποία έχει μολυνθεί από τα απόβλητα βιομηχανιών και από χημικά λιπάσματα. Η μόλυνση μεταδίδεται στους καρπούς και μετά στον άνθρωπο. Επίσης παρουσιάζεται και στο νερό το οποίο μολύνεται από πετρέλαια που χύνονται από πλοία. Η θάλασσα που είναι χρήσιμη για τη ζωή των ανθρώπων μολύνεται καθημερινά από τα απόβλητα που πετάνε τα εργοστάσια στις ακτές και μέσα στο νερό. Πολύς λόγος γίνεται για τη μολυσμένη λεκάνη της Μεσογείου που οι ακτές τις ρυπαίνονται από τη πίσσα και το πετρέλαιο ενώ ο βυθός της έχει μεταμορφωθεί σε βούρκο. Οι ακτές έχουν γίνει μαύρες από την πίσσα και οι παραλίες δεν είναι υγειείς χώροι για ανάπαυση, συχνά γεμίζουν από νεκρά ψάρια που δεν μπορούσαν να αναπνεύσουν μέσα στο μολυσμένο νερό.

Για να μειωθεί η μόλυνση οι επιστήμονες προτείνουν πολλά μέτρα πρόλειψης όπως η χρήση διαφόρων συσκευών που περιορίζουν την εισαγωγή διαφόρων ρυπογόνων και βλαβερών ουσιών στην ατμόσφαιρα. Αλλά κυρίως λένε πως πρέπει ο άνθρωπος να σταματήσει να σκέφτεται το συμφέρον του γιατί η φύση έχει αρχίσει να του εναντιώνεται.

Πρέπει οι κυβερνήσεις των χωρών να πάρουν κάποια μέτρα. Εγώ προτείνω να βάζουν ποινές στις εταιρείες που βγάζουν αυτόν τον μαύρο και δηλητηριώδη καπνό. Να αναγκάσουν κάθε βιομηχανία να καθαρίζει με ειδικές εγκαταστάσεις τα αποβλητά της και να τα αφήνει ελεύθερα με μορφή καθαρού αέρα ή νερού. Η εγκληματικότητα κατά του περιβάλλοντος μένει ατιμώρητη 100%. Καιρός είναι να τιμωρηθούν οι ένοχοι έτσι όπως τους αξίζει. 'Οποιος μολύνει το περιβάλλον εγκληματεί εναντίον ολόκληρης της ανθρωπότητας.

Πρέπει να φροντίσουμε να γίνει πιο άνετη η παραμονή μας σε αυτό τον πλανήτη. Ας μην ξαναγεννηθούν παιδιά που δεν φταίνε σε τίποτα ακρωτηριασμένα και τυφλά, ας μην πεθάνουν και άλλοι άνθρωποι από τον δηλητηριασμένο αέρα. Ας φροντίσουμε, ακόμα και τώρα, να προστατέψουμε το περιβάλλον από τον ίδιο τον άνθρωπο!



Άρθρο 4ο: ΤΑ ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ
Μαθητές του Β3 , 1ου Γυμνασίου Μεταμόρφωσης
Υπεύθυνη Καθηγήτρια : Όλγα Λούφου
 
Ένα από τα χιλιάδες προβλήματα που απασχολούν τη σημερινή κοινωνία είναι η μάστιγα των ναρκωτικών. Τα ναρκωτικά είναι τοξικές ουσίες που εισχωρούν στο αίμα και προκαλούν πολλών ειδών αντιδράσεις στον οργανισμό . Διακρίνονται σε ''μαλακά'' και ''σκληρά'' ναρκωτικά, ανάλογα με τις συνέπειές τους, ενώ η συχνή και σε μεγάλες δόσεις χρήση τους προκαλεί πολλές φορές το θάνατο.
Στη σημερινή εποχή, πολλοί άνθρωποι, ανεξάρτητα από την ηλικία τους στρέφονται στα ναρκωτικά. Το χειρότερο όμως σημείο του προβλήματος είναι ότι οι περισσότεροι από τους χρήστες των τοξικών ουσιών είναι έφηβοι και νέοι, που παρασύρονται από φίλους, ή πέφτουν στην παγίδα των ναρκωτικών χωρίς καλά-καλά να το καταλάβουν. Έτσι το θέμα των ναρκωτικών απασχολεί πιό έντονα την κοινωνία μας, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης αναφέρονται συνεχώς σ'αυτό, αλλά κανείς δεν φαίνεται να έχει τη δύναμη να σταματήσει την εξάπλωση του φαινομένου.
Ένα ερώτημα λοιπόν που μας απασχολεί όλους είναι γιατί όλοι αυτοί οι άνθρωποι που ακούμε καθημερινά πέφτουν στην παγίδα των ναρκωτικών. Σίγουρα, η βασική αιτία είναι τα προβλήματα που καθένας αντιμετωπίζει, μέσα στη σημερινή κοινωνία.
Είναι βέβαιο ότι ο σύγχρονος άνθρωπος δέχεται από παντού πιέσεις και έχει μεγάλο άγχος και αγωνία για την ζωή του. Τα ναρκωτικά βοηθούν σε αυτήν την περίπτωση να βλέπεις τη θετική πλευρά της ζωής έστω και παροδικά.

Επιπλέον, σήμερα ζούμε σε μια κοινωνία γεμάτη απληστία. Ο κάθε άνθρωπος σκέφτεται το συμφέρον του και τη καλοπέρασή του, έτσι καταλήγει πάλι στα ναρκωτικά. Εδώ θύματα πέφτουν τα παιδιά πλουσίων που έχουν δοκιμάσει σχεδόν τα πάντα στη ζωή και τελικά ξοδεύουν ανυπολόγιστα ποσά χρημάτων στα ναρκωτικά.

Ένας άλλος παράγοντας είναι η ανεργεία. Όταν κάποιος είναι αβέβαιος για το μέλλον και έχει χάσει την αυτοπεποίθησή του , φτάνει σε αδιέξοδο και στρέφεται προς τα ναρκωτικά

Στους εφήβους υπάρχει μία ασταθής ψυχολογική κατάσταση. Εναντιώνονται στις απόψεις της οικογένειάς τους και την αμφισβητούν. Ετσι αψιφούν όλους τους κινδύνους των ναρκωτικών. Άλλες φορές πάλι η περιέργεια είναι αυτή που σπρώχνει τα παιδιά να μπουν στον κόσμο των ναρκωτικών και μετά την πρώτη δοκιμή είναι δύσκολο να ξεφύγεις από αυτά.

Ακόμα είναι δυσάρεστο το γεγονός ότι δεν υπάρχει σήμερα η σωστή πληροφόρηση πάνω στο θέμα αυτό και κατά κάποιο τρόπο τα μέσα μαζικής ενημέρωσης προξενούν την περιέργεια των παιδιών για τα ναρκωτικά.

Βέβαια είναι γνωστό πως όταν γίνει πια συνήθεια, ο χρήστης εξαρτάται από αυτά και αν προσπαθήσει να απαλλαγεί από αυτά θα εμφανιστούν έντονα και βασανιστικά προβλήματα που προκαλούνται από τη στέρηση.

Στη συνέχεια τα ναρκωτικά προκαλούν αύξηση της εγκληματικότητας, γιατί οι τοξικομανείς εξασφαλίζουν την αγορά ναρκωτικών με κάθε μέσο ακόμα και με τη βία.

Δυστυχώς τα ναρκωτικά προξενούν τη διάλυση οικογενειών και την απομόνωση των τοξικομανών από την κοινωνία στην οποία ανήκουν.

Έτσι καταλαβαίνουμε πως τα ναρκωτικά δεν μας γλυτώνουν από τα προβλήματά μας αλλά μας προσθέτουν και άλλα πνευματικά και σημαντικά.

Τέλος για την αποφυγή των ναρκωτικών πρέπει να γίνεται πιο σωστά η πληροφόρηση για τους κινδύνους και να αυξηθούν τα μέτρα ασφάλειας. Επίσης πρέπει να αλλάξει η συμπεριφορά μας απέναντι στους χρήστες και να τους βλέπουμε σαν αρρώστους και όχι σαν κακοποιούς. Με αυτόν τον τρόπο θα μειωθούν οι διαστάσεις του τεράστιου αυτού προβλήματος.